Für diese Handschrift sind folgende Beschreibungen vorhanden

  • Leuchtendes Mittelalter, Neue Folge III, Vom Heiligen Ludwig zum Sonnenkönig: 34 Werke der Französischen Buchmalerei aus Gotik, Renaissance und Barock, beschrieben von Eberhard König mit Beiträgen von Gabriele Bartz und Heribert Tenschert, Ramsen Antiquariat Heribert Tenschert 2000, S. 62-77.
    Standardbeschreibung anzeigen
  • Leuchtendes Mittelalter, Neue Folge III, Vom Heiligen Ludwig zum Sonnenkönig: 34 Werke der Französischen Buchmalerei aus Gotik, Renaissance und Barock, beschrieben von Eberhard König mit Beiträgen von Gabriele Bartz und Heribert Tenschert, Ramsen Antiquariat Heribert Tenschert 2000, S. 62.
    (Zusätzliche Beschreibung, momentan angezeigt)
Utopia, armarium codicum bibliophilorum, Cod. 100
Creative Commons License

Leuchtendes Mittelalter, Neue Folge III, Vom Heiligen Ludwig zum Sonnenkönig: 34 Werke der Französischen Buchmalerei aus Gotik, Renaissance und Barock, beschrieben von Eberhard König mit Beiträgen von Gabriele Bartz und Heribert Tenschert, Ramsen Antiquariat Heribert Tenschert 2000, S. 62.

Handschriftentitel: Book of Hours, Horae B.M.V. for the use of Rome.
Entstehungsort: Paris
Entstehungszeit: c. 1408-10
Katalognummer: 4
Beschreibstoff: Vellum
Umfang: 201 leaves of vellum.
Format: Small Quarto (180 x 133 mm)
Seiteneinrichtung: Written space 82 x 60 mm
Buchschmuck: 17 large miniatures; Two pages with three borders, every page bearing the beginning of a psalm with a border on the left hand side.
Einband: Bound in old green velvet on wooden boards.
Hauptsprache: Latin and French
Inhaltsangabe:
Book of Hours, Horae B.M.V. for the use of Rome.
Manuscript in Latin and French in gold, blue, red and black on vellum, in Textura.
Entstehung der Handschrift:
  • Paris, c. 1408-10: Boucicaut Master and Mazarine-Master; Pseudo-Jacquemart and a follower of the Master of the Breviary of John the Fearless.
  • It is a rare and happy occasion, not yet witnessed in this century that we can offer in this catalogue two hitherto unknown complete Books of Hours illuminated in the style of the Boucicaut Master who was the most influential Parisian illuminator at the beginning of the 15th century. In this splendid book he may have worked together with his stylistic twin the Mazarine Master. They collaborated with Pseudo-Jacquemart, an artist of an older generation whose work is found in famous books of the duke of Berry. The replacement of one miniature results in the appearance of still one more interesting style, betraying a follower of the Master who illuminated the Breviary of John the Fearless.