Einsiedeln, Stiftsbibliothek, Codex 281(886)
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Beschreibung für e-codices von P. Dr. Odo Lang OSB, Stiftsbibliothek Einsiedeln, 2013.

Handschriftentitel: Sammelhandschrift aszetischen Inhalts
Entstehungsort: Churrätien (Teil 1), Schweiz/Oberitalien (Teil 2), Frankreich (Teil 3)
Entstehungszeit: 8.-9. Jh.
Frühere Signatur: 4. Numero 31. B. V. Einsidlensis
Beschreibstoff: Pergamenthandschrift. Pergament von sehr unterschiedlich Qualität, weiss bis gelb-bräunlich. Die Seiten 179-194 sind am oberen Rand zestört. HFHF.
Umfang: a-b + 322 + y-z Seiten.
Format: 202 x 125 mm.
Seitennummerierung: Neuzeitliche (19. Jh.) Paginierung mit Bleistift in arabischen Zahlen 1-322. Vorne und hinten 1 Bogen Papiervorsatz, das 1. bzw. letzte Blatt auf Vorderdeckel bzw. Rückdeckel, bezeichnet mit a-b und y-z.
Lagenstruktur: 21 bezeichnete Lagen (Quaternionen): (I-1) (Papiervorsatz, 1. Bl. auf Vorderdeckel), 6 IV, V, 3 IV, IV-1 (1 Bl. herausgeschnitten), 3 IV, IV-2 (2 Bll. hereausgeschnitten), 2 IV, IV-2 (2 Bll. herausgeschnitten), 2 IV, II, (I-1 (Papiervorsatz, letztes Bl. auf Rückdeckel). Mehrere Bezeichnungen: Kustoden I (16)-VIIII(148); XVI(164)-XVII(178); g(254)-h(270); II(298). Keine Reklamanten.
Seiteneinrichtung: Schriftraum: Variiert: 155/165 x 80/100 bzw. 101/110 bzw. 105 mm. Einrichtung durch Rahmen und Linierung mit Griffel, ab // cd. Zirkellöcher zum Teil erhalten. Einspaltig zu 22-24 Zeilen.
Schrift und Hände: von mehreren Händen mit dunkelbrauner bis schwarzer Tinte geschrieben, z.T. in churrätischer, zum Teil in karolingischer Minuskel geschrieben.
Buchschmuck:
  • Überschriften in Minium Unziale bzw. in Tinte Unziale, gelb gehöht.
  • Minium Majuskeln als Anfangsbuchstaben.
  • S. 1-148 sehr schöne, kunstvolle Zierinitialen des churrätischen Typs, Farben rot, gelb, grün, Vogel- und Fischmotive, z.B. (1) I(nprimis), (4) M(ulti), (13) O (fratres), (47) (Q)uur usw.
  • Rubriziert.
Spätere Ergänzungen: Hände des Heinrich von Ligerz.
Einband: Einsiedler Ledereinband. – 14. Jh. 210 x 122 mm. 2 abgekantete Holzdeckel, Weisses, abgeschabtes Leder (Rücken fehlt). 3 erhabene Doppelbünde. Oben und unten 2-farbiges, geflochtenes Kapitalband. 1 Leder-Metall-Schliesse von der Kante des Rückdeckel zur Kante des Vorderdeckel (rest. 20. Jh.).
Inhaltsangabe:
Inhalt der Handschrift:
I. (S. 1-148)Ascetica varia. (8./9. Jh., churrätisch).
II. (S. 149-178)Ascetica varia (9. Jh., 2. Drittel, churrätisch).
1. (S. 149-176)Sermones Augustini et Caesarii.
2. (S. 176-178)Varia.
III. (S. 179-238)Ascetica varia (9. Jh., 2. Drittel, karolingische Minuskel). Expositio in Psalmos (Anfang fehlt).
IV. (S. 239-270)Sermones (9. Jh., 2. Drittel, karolingische Minuskel).
V. (S. 271-315)Halitgarius <Cameracensis>. De poenitentia.
VI. (S. 315-322)Fragmentum „De vitiis et virtutibus“.
Provenienz der Handschrift: Einsiedeln (14. Jh.).
Erwerb der Handschrift: Einsiedler Bibliotherksvermerk (17. Jh.): (1) 4. Numero 31. B. V. Einsidlensis.
Bibliographie:
  • Augustinushandschriften, 92f.;
  • Bieler L., Insular palaeography. Present state and problems (Scr. 3, 1949, 267-289, bes. 270);
  • Bischoff B., Die südostdeutschen Schreibschulen und Bibliotheken in der Karolingerzeit. 1. Die bayerischen Diözesen (Sammlung bibliothekswissenschaftlicer Arbeiten, Leipzig 1940, 49, Wiesbaden 21960, Stuttgart 31974);
  • Bischoff B., Frühkarolingische Handschriften und ihre Heimat (Scr. 22, 1968, 306-314);
  • Bischoff, Panorama, 24589;
  • Bischoff, Katalog, 241;
  • Bruckner, Scriptoria V, 16, 18, 88;
  • Burn A. E., Facsimiles of the Creeds from early manuscripts (HBS 76, London 1909);
  • Codices Latini Antiquiores (CLA) A A Paleographical Guide to Latin Manuscripts Prior to the Ninth Century, ed. E. A. Lowe, 11 tom., Oxford 1934-1966, bes. VII, 1956);
  • Euw, Liber viventium, 74, 87, 91, 99, 103f.;
  • Förster H., Mittelalterliche Buch- und Urkundenschriften auf 50 Tafeln mit Erläuterungen und vollständiger Transkription, Bern 1946;
  • Hoffmann, Schreibschulen I, 112;
  • Holter K., Der Buchschmuck in Süddeutschland und Oberitalien (Karl der Grosse, Lebenswerk und Nachleben. III. Karolingische Kunst, hrsg. von W. Braunfels und H. Schnitzler, Düsseldorf 1965, 74-114, bes. 95, 96, 99);
  • Lang, 1050 Jahre, 14; Lang, Lex divina, 241;
  • Lang, Der Mönch und das Buch (2010), 245;
  • Lindsay W. M. Notae latinae. An Account of Abbreviations in Latin Manuscripts of the Early Minuscule-Period (c. 700-850), Cambridge 1915 [Nachdruck Hildesheim 1963];
  • Meier, Ligerz, 59; Meier, Catalogus, 255-259;
  • Suchier W., Das mittelalterliche Gespräch Adrian und Epictitus nebst verwandten Texten (Joca Monachorum), hrsg. von W. Suchier, Tübingen 1955;
  • Traube L., Paläographiche Bemerkungen (Facsimiles of the Creeds from the early manuscripts, ed. by. A. E. Burn, London 1909, 9-11.
Kodikologische Einheit: Teil 1
Entstehungsort: Churrätisch
Entstehungszeit: 8-/9. Jh.
Lagenstruktur:
  • Lagen I-VIIII. Der Codex wurde im 14. Jh. falsch zusammengebunden. Die Lagen X-XV befinden sich in Cod. 199(638), 431-526.
  • Nach S. 178 1 Blatt herausgeschnitten.
Schrift und Hände: (149-178) Mehrere Hände.
Buchschmuck:
  • (1-148) Titel in Minium Unziale bzw. in Tinte Unziale, gelb gehöht.
  • Seite 164 mit Minium, Quaternio XVI.
Inhaltsangabe:
  • I. Seite 1-148 Ascetica varia
    (1) >haec sunt instrumenta bonorum operum. < Inprimis dominum deum diligere ex toto corde … // (148) … tertiam quando aduersum me est proferenda sententia.
    • 1. (Seite 1-4) Benediktsregel, Kapitel 4
      (1) >haec sunt instrumenta bonorum operum.< Inprimis dominum deum diligere ex toto corde … // (4) … et stabilitas in congregatione.
      Ed.: Benedicti Regula. ed. altera emendata: CSEL 75 (Wien 1977) 30-37.
    • 2. (Seite 4-13) Admonitio domni cęsarii
      (4) >Admonitio domni cęsarii per quam osten< ditur quid intersit inter illa penitencia Multi de fratribus uel filiis nostris solliciti sunt … // (13) ad ęternam vitam poterimus largiente domino fideliter peruenire.
      Zu bemerken: Im Appendix von PL 39 mit den Sermones suppositi sind auch die Sermones des Caesarius von Arles eingereiht unter dem Namen des Augustinus.
      Ed.: Augustinus, Sermo 256: PL 39, 2217-2219.
    • 3. (Seite 13-147) Sermones Augustini et Caesarii
      (13) >homelia in die sancto paschę.< fratres dilectissimi presentem diem uenerare debemus … // (146) … de qua pena nos pius dominus eripere dignetur ipso adiuuante qui cum patre et spiritu sancto uiuit et regnat in sęcula sęculorum.
      Zum Inhalt:
      • 1. (13-21) Homilia in die sancto pasche. - Nicht verifizierbar.
      • 2. (21-29) >Incipit admonitio domni cęsarii ut pro capitalibus criminibus sine aliqua dissimulatione ad medicamentum penitentię recurramus.< Quotiens occurrerit fratres karissimifeliciter ueniemus. explicit. – Augustinus, Sermo 257: Ed.: PL 39, 2219-2221.
      • 3. (29-37) >Omelia sancti augustini episcopi de die iudicii.< Audiuimus cum euangelium legereturQuod ipse prestare dignetur qui. – Augustinus, Sermo 78: d. PL 39, 1897-1899.
      • 4. (37-42) >Sermo augustini episcopi. amen.< Pius dominus et misericors fratres karissimideuictis seculi huius eternum premium consequi mereamur ipso adiuuante qui uiuit et regnat. – Augustinus, Ad fratres in eremo Sermo 66: Ed.: PL 40. 1352-1353.
      • 5. (42-44) >Incipit sermo de penitentia.< Sepe aduertimusesse ualent in futuri. prestante domino nostro ihesu christo. – Augustinus, Sermo 2554: Ed.: PL 39, 2216-2217.
      • 6. (44-47) >Sermo sancti augustini episcopi de die iudicii.< O fratres karissimi quam timendus estde qua pena nos pius dominus eripere dignetur ipso adiuuante qui. – Augustinus, Sermo 251: Ed. PL 39, 2210.
      • 7. (47-49) >Ratio de baptismo paruulorum.< Quur paruli non baptizantur in remissionem peccatiin morte ipsius baptizati sumus consepulti enim sumus illo per baptismum in mortem: Nicht verifizierbar.
      • 8. (49-50) Octo sunt principalia uitia que humanum infestant genustransmigratio facta interpretatur. – Nicht verifizierbar,
      • 9. (50-53) >Incipiunt ioca monachorum.< Quid primum ex deo processit. R. Fiat luxeffectus est tribus. R. ioseph. – Vgl. ZDA 15, 175.
      • 10. (53-59) >Orthograffia incipit. < Religio ideo quod anims religetdupplum centuplum. per p. non per b. scribendum. explicit. – Ed.: Hagen H., Anecdota helvetica quae ad grammaticam latinam spectant ex bibliothecis Turicensi Einsidlensi Bernensi (Grammatici latini ex recensione Henrici Keil Supplementum, Lipsiae 1870, 297-299, vgl. p. CXXXIX.
      • 11. (59) [Interpretatio nominum]. Theoria idest contemplatiuaanathema idest alienatio interpretatur. – Nicht verifizierbar.
      • 12. (60-77) >Sententias de floratibus diuersis.< homo pro quo diciturnullatenus sunt recipienda. >explicit.< – Nicht verifizierbar.
      • 13. (78-82) >Admonitio christianorum [Caesarii].< Rogo uos fratres karissimipro sua pietate implere dignetur cui est honor ad imperium in sęcula sęculorum amen. – Nicht verifizierbar.
      • 14. (82-87) >Incipit de anima quando migratur de corpore.< Primum quidem decet nos audireet ibunt impii in ignem ęternum. iusti autem in uita eterna in sęcula sęculorum amen. – Nicht verifizierbar.
      • 15. (87-94) >Sermo sancti augustini de elymosina facienda.< Remedia peccatorum fratres medicina estnon deficiamus in uitam eternam in secula seculorum amen. – Augustinus, Sermo 310: PL 39, 2340-2342.
      • 16. (94-101) >humilia sancti augustini de letaniis.< Ecce fratres karissimi dies sanctiad coronam quod ipse per patre et spiritus sancti uiuit et regnat. Augustinus, Sermo 173: PL 39, 2076-2078.
      • 17. (101-108) >Humilia sancti augustini de sacrilegia.< Fratres karissimi admonitio diuina cessare non debetpergite securi ipso adiuuante qui : Pseudo-Augustinus: Caspari C. P., Eine Homilia de sacrilegiis (ZDA 25 [N.F. 13], 1881, 314-316).
      • 18. (108-115) >Incipit de reddendis decimis sermo.< Propicio christi fratres karissimifelciter uenietis. Regnante domino nostro ihesu christo qui. Augustinus, Sermo 277: PL 39, 2266-22668.
      • 19. (115-124) >Incipit sermo in parociis satis necessaria.< Rogo uos fratres karissimi, ut attentius cogitemuset uos feliciter peruenietis ad regnum: Augustinus, Sermo 265: PL 39, 2237-2240.
      • 20. (124-130) >Incipit sermo de elimosine largitate satis necessarius.< Modo cum euangelica lectio legereturut cum ipso auxiliante faceremus que precepit mereamur que promittit: Augustinus, Sermo 77: PL 39, 1895-1897.
      • 21. (130-136) >Incipit sermo de solemnitate martyrum Ordo.< Quotiescumque fratres carissimi sanctorum martyrum solemnia celebramusPrestante domino nostro ihesu christo cui est honor et imperium in secula seculorum: Augustinus, Sermo 225: PL 39, 2160-2162.
      • 22. (136-146) >Incipit de castitate etiam cum uxoribus conseruanda et de diebus festis.< Magnum mihi gaudium facite fratres carissimiQuod ipse prestare dignetur qui: Augustinus, Sermo 292: PL 39, 2297-2301.
      • 23. (146-148) >Sermo sancti cypriani de uoluntate dei.< Qui fecerit uoluntatemquando aduersum me est proferenda sententia: Der Sermo ist in den Ausgaben der Schriften Cyprians nicht enthalten.
      Zu bemerken: Die Fortsetzung der Sammlung steht in Cod. 199(638), 431-Cod. 199(638), 526.
  • II. Seite 149-178 Sermones
    (149) >Ubi populus admonetur.< Magnum nobis gaudium facit fratres … // (178) … puer quod laudet adules. // (Textabbruch).
    Zum Inhalt:
    • 1. (149-157) >Ubi populus admonetur.< Magnus nobis gaudium facit fratresQui cum patre et spiritu sancto uiuit et regnat in secula seculorum amen. – Caesarius von Arles zugeschrieben: Caspari C. P., Eine höchst wahrscheinlich von Cäsarius von Arelate herrührende Ermahnungsrede an das Volk. Aus einer dem achten Jahrhundert angehörigen Handschrift des Benediktiner-Stiftes Einsiedeln zum ersten Mal herausgegeben (Kirchenhistorische Anecdota nebst neuen Ausgaben patristischer und kirchlich-mittelalterlicher Schriften. I. Lateinische Schriften. Die Texte und die Anmerkungen, Christiania 1883, 213-213-224). <B 793>
    • 2. (157-162 ) >Sermo de paenitentia.< Dominus dicit in euuangelio paenitentiam agiteuenite benedicti percipite regnum quod ipse prestare dignetur qui uiuit et regnat. – Nicht verifizierbar.
    • 3. (162-169) >Incipit epistula (?) sancti augustini episcopi <in natalem domini>.< Sanctam et desiderabilem gloriosam ac singularem solmenitatemad aeternam beatitudinem feliciter peruenire per dominum. – Augustinus, Sermo 116: PL 39, 1975-1977.
    • (169-176) >Incipit homilia de quadragesima.< Dominus et saluator noster qualiterin temptatione quod ipse prestare dignetur cui est honor et imperium. – Augustinus, Sermo 141: PL 39, 2020-2022.
    • 5. (176-178) [De uitiis et uirtutibus] Tribus modis diabulus securitatem in mentem hominis mittit. Primum suggerit Et per hanc securitatem ducit eam in infernum. De psalmo trecisimo III. Deuerte a malo et fac bonum. Quis est aliut nisi malum diabuli deuertas [De uirtutibus] Prima est caritasSeptem modis redimitur anima. uirtus anime proficitur. Teodosia sancta uirgo dixit de ps<almis>. quid enim in psalmis inuenitur puer quod laudet adules // (Textabbruch). – Nicht verifizierbar. 1 Blatt herausgeschnitten.
Kodikologische Einheit: Teil 2
Entstehungsort: Schweiz/Oberitalien
Entstehungszeit: 9. Jh. (2. Drittel).
Lagenstruktur: Anfang fehlt. Die Seiten 179-194 sind oben zerrissen! Kustoden: Quaternionen II, III und IV und ein unbezeichneter Quaternio IV-2.
Schrift und Hände: Karolinigische Minuskel.
Inhaltsangabe:
  • III. Seite 179-238 Fragmentum expositionis in psalmos
    • 179 (Anfang fehlt) desideria cordis … // (237) … explicit explanacio huius psalmi.
    • Incipit oratio sancti augustini // (238)De VII dormientibus qui dormiunt in effesum ciuitatem illi ante tribunal patris nostri cum uenerit iudicare terram.

    Zu bemerken: Die Oratio sancti augustini fehlt. – Auslegung der Psalmen, 2, 3, 14, 20, 33, 50, 66 und 136. Der Text ist nicht verifizierbar, stammt aber vermutlich nicht von einem Kirchenvater.
  • IV. Seite 239-270 Sermones
    (239) [Sermo anonymi] >Dominus dixit in euangelium.< Omnes scriba doctus in regnum caelorum similis est homine patri familias … // (270) … et delicia seculi huius gaudere se credunt sed quod in gaudio // (Textabbruch).
    Zum Inhalt.
    • 1. (239-246) [Sermo anonymi]. >Dominus dixit in euangelium. < Omnes scriba doctus In regnum caelorum similis est homine patri familiassedebit quia exultatio sempiterne future uita nostrae laus dei erit. – Nicht verifizierbar.
    • 2. (246-255) >Incipit sermo sancti augustini de psalmo XIIII et de decem dinariis mulieris.< Gloriatur inlustris propheta dauidcaritas uero fecit ut hodiae adam in caelo cum christo letetur. – Nicht verifizierbar.
    • 3. (255-267) >Sermo Heracli presbiteri de lectione euangelii ubi petrus ambulauit super aquas.< Audiuimus euangelium et quodam modo uidimus in lectione presentedonec ad sempiterna nos sua promissa perducat. – Nicht verifizierbar.
    • 4. (267-270) [Fragmentum homiliae]. Fratres karissimi nemo se credat aliquam felicitatem aut aliquod uirum (= uerum) gaudiumet delicia seculi huius gaudere se credunt sed quod in gaudio // (Textabbruch). – Nicht verifizierbar.
Kodikologische Einheit: Teil 3
Entstehungsort: Frankreich
Entstehungszeit: 9. Jh. (2. Drittel).
Lagenstruktur: Quaternionen I, II, VI.
Schrift und Hände: (271-314) Karolingische Minuskel. Von anderer Hand.
Spätere Ergänzungen: (315-322) Interlineare Glossen.
Inhaltsangabe:
  • V. Seite 271-314 Halitgarius: De poenitentia
    • 1. (271-272) Ebbo <Remensis>: Praefatio
      271 Praefatio Ebbonis Rhemensis episcopi. Reuerentissimo in christo fratri ac filio halitgario episcopo Ebo indignus archiepiscopus salutem. Non dubito … // (272) ueluti scriba doctus quod acce- // (Textabbruch).
      Ed.: PL 105, 651-655 (hier 1651-653). Zwischen Seite 272 und 273 eine Lücke wegen 2 fehlender Blätter.
    • 2. (273-314) Halitgarius <Cameracensis>: De poenitentia
      • (273) (Anfang fehlt) Paucissimi sunt tantę felicitatis ut ab ipsa ineunte adolescentia … // (282) … poterit prodesse.
      • >Incipiunt ca-// (283) pitula libelli primi.< I. De octo principalibus uitiis Incipit liber primus feliciter de octo principalibus uiciis et unde oriuntur. A paradysi gaudio … // (314) … in proposito uirginali // (Textabbruch).
      Ed.: PL 105, 656a-684C. – Das Fragment enthält die Bücher I-IV.20. Zwischen Seite 298 und 299 besteht eine grössere Lücke; es fehlen von Buch I Kapitel 8 bis Buch III, Kapitel 8 (PL 105, 668D-678C). Der Text bricht ab in Kapitel 20 von Buch IV. – Öfters werden die Namen der benützten Autoren genannt, die in der Ausgabe fehlen.
      Zu den Verfassern: 1. Ebbo <Remensis>, um 775-851, Erzbischof von Reims: LMA 3, 1986, 1527-1529.
      2. Halitgarius <Cameracensis>, um 790-831, Bischof von Cambrai: Repertorium Fontium 5, 374; LThK3 4, 1995, 1155-1156 (Lit.).
  • VI. Seite 315-322 Fragmentum
    (315) (Anfang fehlt) tumm sub moderamine non tenetur … // (322) … et caritas maior autem his est caritas et ideo maior.
    Zum Inhalt: Es handelt sich um eine Abhandlung „De vitiis et virtutibus“. Vorhanden sind der Schluss des 1. Buches, von Buch 2 die Kapitel 1-3. Der Text ist z.T. entnommen aus Prosper von Aquitanien, der erwähnt wird (316, 317 und 319), stammt aber nicht von ihm.