Cologny, Fondation Martin Bodmer, Cod. Bodmer 109
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Pellegrin Elisabeth, Manuscrits latins de la Bodmeriana, Cologny-Genève 1982, pp. 221-226.

Titre du manuscrit:
  • Raymundus Lullus, Tabula generalis
  • Raymundus Lullus, De demonstratione per aequiparentiam
  • Raymundus Lullus, Ars compendiosa inueniendi ueritatem
  • seu Ars magna
  • Raymundus Lullus, Lectura super figuras artis demonstratiuae
  • Raymundus Lullus, Liber Chaos
  • Raymundus Lullus, Arbor scientiae (extraits)
Période: XIVe s.
Incipit-repère: f. 4 (2ᵉ f. du texte): // [S]ecunda figura triangularis
Support: Parch.
Volume: I + 169 ff. (Note: D'après une numérotation incomplète, en bas à droite des feuillets, qui commence au premier f. du premier quinion. Une autre foliotation moderne, au crayon, en haut des ff., effacée au début et à la fin, est visible du f. 12 (= 10 actuel) à 166 (=f. 164 actuel); elle tenait compte, vraisemblablement, du f. collé au verso du plat supérieur et du f. de garde (f. I actuel).) + 1 f. de garde blanc (f. I, 1, 2v, 19v-20v, 96-98v, 164v, 168-169v blancs)
Format: 251 x 172 mm.
Composition des cahiers: Cahiers: f. collé au verso du plat supérieur et f. I: bifolio; f. 1-50 5 quinions signés a, c (sans lacune apparente: la réclame du f. 10v correspond au début du f. 11), d, e, f; f. 51-62 senion signé g: f. 63-98 3 senions signés a, b, c; f. 99-108 quinion; f. 109-118 quinion signé a; f. 119-158 4 quinions non signés; f. 159-164 ternion; f. 165-169 ternion dont 1 f. (le 4ᵉ ou le 5ᵉ?), probablement blanc, manque; f. [170 ] et f. collé au verso du plat inférieur: bifolio. Réclames, parfois rognées.
Mise en page:
  • Justification: 170-180 x 120 mm. 32 à 36 lignes à la page; réglure à la mine de plomb.
  • f. 165-167v, écriture plus petite, 36-37 lignes.
Type d'écritures et copistes: Ecritures cursives, plusieurs mains
  • 1) f. 1-164, une main?
  • 2) f. 165-167v, écriture plus petite.
Décoration:
  • Titres rubriqués, initiales rubriquées ou laissées en blanc, f. 64v initiale rubriquée ornée de fins filigranes à la plume. Dans le texte, initiales rehaussées de jaune et pieds de mouche rouges ou bleus.
  • Tableaux et diagrammes illustrant le texte:
    • f. 1v, deux cercles peints en bleu, rouge, vert, jaune et orange, accompagnés de légendes.
    • f. 2, tableau de lettres bleues et rouges, et cercle au centre duquel on a superposé deux autres cercles, de taille différente, qui peuvent tourner autour d'un pivot de gros fil
    • f. 18, tableau, inachevé, contenant une série de lettres
    • f. 18v et 19, deux encadrements tracés à la plume et restés vides à l'intérieur
    • f. 63-67, etc.
    • En marge du f. 22v, croquis à la plume du buste d'un Christ barbu, nimbé.
Ajouts: Quelques gloses et corrections marginales contemporaines.
Au f. Iv table du contenu du manuscrit d'une main contemporaine, précédée de l'invocation: Yh[es]us:
Tabula generalis / demonstratio per equiperantiam / Compendiosa / Lectura compendiose [sic] / Lectura super figuras artis demonstratiue / libelus chaos.
Reliure: Moderne, peau marron clair unie, fermoir de cuir fixé au plat inférieur par une attache de métal.
Sommaire:
  • Verso du plat supérieur (add. du XVᵉ s.): [Prouerbia] Textes en partie effacés, lus à l'aide des rayons ultra-violets.
    • 1. > u[ers]us (?) < Boni pastoris est ouem suam tondere non deglubere (?)
      • cf. Svetonivs, Vitae Caesarum, III: Tiberius, chap. 32, 2
      • éd. H. Walther, Proverbia Sententiaeque latinitatis medii aevi, Göttingen, 1, 1963, n° 2113, avec variantes
    • 2. >Thobias< Non est bonum solacium cuius finis dat tedium stultum uxorem ducere est qui se nesscit [sic] regere (éd. H. Walther, ouvr. cit., 3, 1965, nos 17585 (v. 1 seul) et 17586 (texte complet en 4 vers).
    • 3. >Alexander< Est socius infidelis peior quam plagua [sic] crudelis (éd. H. Walther, ouvr. cit., 1, 1963, n° 7921).
    • 4. >Eraclius< Mundo peior inimicus non est quam princeps iniqus [sic] sepe perdit sua bona gens sub praua stans persona (éd. H. Walther, ouvr. cit., 2, 1964, n° 15629).
    • 5. >Auerroys< Nullus seruit uirtuosse [sic] qui non timet amorose uerus amor comprobatur dum quis bene famulatur (éd. H. Walther, ouvr. cit., 3, 1965, n° 19108).
    • 6. >Augustinus< Qui posse uult exaltare amicum teneat care sepe possunt plus amici duo quam sex inimici (éd. H. Walther, ouvr. cit., 4, 1966, n° 24515).
    • 7. >Thiberius< Inops stultus reputatur set (?) diuiti sensus datur si Salomon erat pauper uocaretur stultus ut alter (éd. H. Walther, ouvr. cit., 2, 1964, n° 12460).
  • f. 3-56v Raymundus Lullus: Tabula generalis. >Deus bone In uirtute tue magne bonitatis. Incipit tabula generalis ad omnes scientias, incipit prologus.<
    • (prol.) [R]acio quare ista tabula ponitur esse generalis consistit in hoc quia de generalibus principiis …–… f. 3v et questionibus ipsarum conseruando naturam.
    • (Distinctio I) >De prima distinctione que est de figuris et primo de prima figura.< [P]Rima distinccio in 4or figuras est diuisa. Et primo de prima figura que significatur per A …–… f. 17v bonitas est magnitudo et eternitas non omnes contrarietates sunt parue in bonitate (Dist. IV, fin de l'avant-dernier § éd. cit. infra, p. 22).
    • f. 18-19 tableaux inachevés, dont seul l'encadrement a été tracé à la plume aux f. 18v-19, les f. 19v-20v sont restés blancs (cf. éd. cit. infra, les 12 tableaux publiés, sans pagination, en tête de la Tabula generalis)
    • (f. 21) [D]iximus de litterarum (?) discursu in tabula existencium (Dist. IV, début du dernier § éd. cit., p. 22).
    • (f. 56v) (Epilogus): Finita est hec ars gratia et auxilio domini dei nostri, que ars multum est utilis …–… Incepta fuit hec scientia in mari in portu Tunici in medio septembris Anno incarnacionis domini Millessimo [sic] CC° XC° II°. Et fuit finita in eodem anno in octauis epiphanie domini in ciuitate Neapolis [sic]. Ad honorem domini nostri Ihesu Christi et beate Virginis Marie (le dernier § de l'éd. cit., p. 76, manque).
    éd. Beati Raymundi Lulli… Opera, Mayence, V, 1729, 80 pages.
  • f. 57-59v Raymundus Lullus: De demonstratione per aequiparantiam. >Deus cum benedictione tua incipit demonstracio per equiperanciam.< [Q]uoniam quidquid demonstratum fuit ab antiquis fuit demonstratum per quid aut per quia …–… sic potest dari de diuina bonitate, magnitudine, eternitate, intellectu, uoluntate, uirtute, gloria et ueritate suo modo. >Ad gloriam et honorem ac cognicionem diuine trinitatis finiuit Ray[mun]dus istum librum in Montepessulano mense marcii Anno M° CCC° quarto incarnacionis domini nostri Ihesu Christi. In custodia cuius sit recomendatus liber iste. Et etiam gloriose uirginis beate Marie. Amen. <
    • éd. Ouvr. cit. supra, IV, 1729, 6 pages.
    • E. W. Platzeck, Raimund Lull, Opuscula. I. Hildesheim, 1971, 30 pp. (reproduction anastatique de l'éd. Palma, 1744).
    • éd. crit. A. Madre, Raimundi Lulli opera latina, 120-122 in Monte Pessulano anno MCCCV composita (Corpus Christianorum, Continuatio Mediaevalis XXXV), Turnhout, 1981, p. 215-231.
  • f. 60-95v Raymundus Lullus: Ars compendiosa inueniendi ueritatem seu Ars magna
    • (f. 60-62) [Definitiones principiorum artis compendiosae] Bonitas est ens ratione cuius bonum agit bonum … incomplet: … Dubitacio est actus confusus intellectus ut intellectus habitum credulitatis habere possit. Determinacio est dubiorum certa manifestacio. (éd. cit. infra, p. 45-48, col. 2).
    • (f. 62-62v) Suite de titres de chapitres (?) soulignés, suivis d'énumérations de mots, réduits à la première syllabe, ou même à la première lettre, se rapportant aux œuvres de Raymond Lulle, peut-être à l'œuvre suivante?
      • copiés sans séparation à la suite du texte précédent. De dignitatibus dei, bo[nitas], ma[gnitudo], dur[atio], uir[tus], ue[ritas], glo[ria] (ligne 2): De articulis fidei, un[itas], pa[tris], fi[lii], s[piritus] cre […] , re […] glo […] …–… De figura .X., (Christi?), sa[pientia], ius[titia], po[testas], uo[luntas], es[ se (?) ], per[fectio], glo[ria], prede[stinatio], li[berum arbitrium], me[ritum], cia (scientia?), priua[tio], de (?) igno[rantia] culpe.
    • (f. 63-95v) (texte) >Deus qui principium et finis es omnium bonorum incipit ars compendiosa inueniendi ueritatem ad tui laudem, gloriam et honorem.<
      • (prol.) [H]ec compediosa [sic] ars inueniendi ueritatem diuiditur in 5 figuras que sunt a. s. t. u. x. …–… Hec etiam ars docet proponere questiones et necessariis rationibus dubitationem soluere earumdem (5 lignes; même incipit et même texte dans le ms. Lyon, Bibl. munic., 258, XVᵉ s., f. 157).
      • (Dist. I) Incipit prologus quinque figurarum. Aponimus quod sit deus cui atribuimus XVIcim uirtutes non accidentales sed essentiales
      • (f. 93) (Dist. III) Sic aqua accedit plus in glacie ad suam simplicitatem quam ad aliam speciem.
      • (f. 93-95v) [De regulis artis compendiosae inueniendi ueritatem] >Deus ad laudem et gloriam tuam Incipit lectura compendiosa super artem inueniendi ueritatem de figuris. Et primo de figura S.< [C]irca quod sciendum est quod per S intelligitur anima rationalis cuius cuius [sic] species in hac arte sunt …–… Quia nulla forma artificialis est ita similis forme naturali sicut beatissima crux. (éd. cit. infra, p. 41-44)
      éd. Ouvr. cit. supra, I, 1721, 49 pages.
  • f. 99-114v, 148-164 Raymundus Lullus: Lectura super figuras artis demonstratiuae. >Deus pater et domine qui deificatus es et deificans eternaliter et immense domine deus fili qui deificatus es / Ego indignus famulus tuus hanc lecturam Incipio super figuras artis demonstratiue ad exaltacionem et magnificentiam tue gloriosissime trinitatis cui honor est et in perium [sic] per infinita secula seculorum. Amen. prologus.< [Q]uoniam deus multum et recolibilis, intelligibilis et amabilis est ideo nobis multum necesse
    • f. 114v ligne 19 proponimus declarare T discurrente per hanc posicionem (fin du chap. De figura elementali, éd. cit. infra, p. 31, qui fait suite à la p. 22 par erreur de pagination).
    • f. 114v-148, cf. infra: Raymundus Lullus Liber Chaos.
    • f. 148 ligne 2, suite du texte précédée de cette phrase: Nunc autem ad explanacionem 2ᵉ figure elementalis accedamus. De 2ᵃ figura elementali. [S]ecunda] igitur figura elementalis in 10 cameras diuisa est uelut […] …–… (De fine libri) et que facere proponimus ad exaltacionem cognicionis et amoris omnipotentis dei.
    • éd. Ouvr. cit. supra, III, 1722, 51 p. (pas de p. 23-30).
  • f. 114v-148 Raymundus Lullus: Liber Chaos Le texte est inséré au milieu du texte précédent, sans séparation. (prol.) Secundum modum 2ᵉ figure elementalis fit hec posicio quam cahos / Nunc autem dicturi de prima rubrica s[cilicet] de essentia cahos isto ordine prosequamur. …–… >Incipit libellus cahos. Et primo de sua essencia.< [E]ssencia chaos in 4 partes esse diuisam intelligimus scilicet in igneytatem …–… f. 148 ligne 2: per demonstraciones probabilia in secunda figura elementali si per T artis regule dirigantur. éd. Ouvr. cit. supra, III, 1722, 44 pages.
  • f. 165-167v Raymundus Lullus: Arbor scientiae (extraits) Extraits, avec variantes, des premiers chapitres de la Pars I: Arbor elementalis. Pas de titre. Imperiale magistri reuerendi Lulii diuiditur in 16 partes siue arbores, prima arbor est elementalis, 2ᵃ uegetalis, 3ᵃ sensualis, 4ᵃ ymaginalis, 5ᵃ humanalis etc. ( éd. cit. infra, p. 2). Quelibet istarum diuiditur in 7 partes secundum quod 7 in arbore inueniuntur etc. Et ideo secundum hoc prima in 7 partes diuiditur, prima est de suis radicibus ( éd. cit. infra, p. 3). ligne 29: Truncus iste est illud quod dicitur yle uel cahos et est corpus primum existens ( éd. cit., p. 11).
    • f. 166 Branche sunt 4or elementa … ( éd. cit., p. 13).
    • f. 166v Per folia accidentia naturalia … ( éd. cit., p. 17).
    • f. 167 De accione et passione. Accio et passio sunt acci[dentia] … ( éd. cit., p. 19).
    • f. 167v (dernier chapitre): De loco. Locus duobus modis consideratur … ( éd. cit., p. 21).
    expl. inachevé: […] sed essentia loci inuisibilis est nec aliomodo sentiri potest quoniam indiuisibilis persistit (fin du chapitre « De loco », éd. cit., p. 22). éd. Arbor scientiae venerabilis et caelitus illuminati patris Raymundi Lulli Maioricensis, Lyon, 1515, p. 2-22.
Origine du manuscrit: Française (ou espagnole?).
Provenance du manuscrit:
  • En haut du f. I mention de prix lisible aux rayons ultra-violets: detur pro V mutonibus (le mouton était une monnaie d'or française du XVᵉ s.). En haut du f. 1 deux lignes grattées sont illisibles.
  • Au revers du plat supérieur cote au crayon: N. 25.
Acquisition du manuscrit: Acquis par Martin Bodmer en octobre 1957 chez le libraire Hoepli, de Milan (Catalogue de 1953, n° 19).
Bibliographie:
  • Catalogo di libri rari e preziosi dal secolo XIII al XX. In vendita alla libreria antiquaria Hoepli…, Milan, 1953, p. 26, n° 19.