Descrizione breve:Il manoscritto cartaceo, rilegato con una legatura floscia, è composto da quattro parti scritte nella prima metà del XV secolo. Le parti II e IV sono probabilmente attribuibili alla mano di Giovanni Nepomuceno, originario dell’abbazia cistercense di Nepomuk in Boemia. Il manoscritto giunse al monastero di S. Gallo probabilmente al più tardi verso la metà del XV secolo. Contiene sermoni latini, trattati spirituali e documenti del concilio di Costanza degli anni 1417-1418.(len)
Descrizione standard: Lenz Philipp / Ortelli Stefania, Die Handschriften der Stiftsbibliothek St. Gallen, Bd. 3: Abt.V: Codices 670-749: Iuridica; Kanonisches, römisches und germanisches Recht, Wiesbaden, 2014, S. 51-59.
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Descrizione aggiuntiva: Scherrer Gustav, Verzeichniss der Handschriften der Stiftsbibliothek von St. Gallen, Halle 1875, S. 222.
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Online dal: 25.04.2023
St. Gallen, Stiftsbibliothek, Cod. Sang. 680
Carta · 400 pp. · 21–21.5 x 14–15 cm · Johannes de Nepomuck, Boemia e area tedesca sudoccidentale · prima metà del XV sec.
Manoscritto composito a contenuto teologico
Come citare:
St. Gallen, Stiftsbibliothek, Cod. Sang. 680, p. 62 – Manoscritto composito a contenuto teologico (https://www.e-codices.ch/it/list/one/csg/0680)
Lenz Philipp / Ortelli Stefania, Die Handschriften der Stiftsbibliothek St. Gallen, Bd. 3: Abt. V: Codices 670-749: Iuridica; Kanonisches, römisches und germanisches Recht, Wiesbaden 2014, S. 51-59.
Condizione: Papier, p. 155–383 vor allem am unteren Rand unregelmässig, besonders p. 3 und 398 am Rand leicht gebräunt, p. 109/110, 117 und 127/128 mit zerflossener roter Tinte.
Legatura:
Flexibler Einband (Kopert) des 15. Jh. Pergamentumschlag, innen durch Papiermakulatur verstärkt, mit Buchklappe, Letztere vorne mit Riss bzw. Loch. Auf dem vorderen Umschlag eine Aufschrift in Textualis, wohl des 15. Jh.: mentum bonum < … > Syliaui [oder am?]. Weitere, kaum lesbare kursive Einträge und Kritzeleien. 2 Knopf-Wickelverschlüsse (Adler BV.1.1.2), erhalten sind je eine Kordel mit Befestigung und unten ein Knopf aus Leder auf dem vorderen Pergamentumschlag. Der Buchblock ist direkt und ohne Bünde auf den Umschlag und die durchgehende lederne Rückenplatte geheftet, und zwar in Form von Kettenstichheftung im Wechselstich, welcher pro Lage mindestens 3 der 5 Heftstellen berücksichtigt.
Pergamentene Falzverstärkungen in den Lagenmitten; die Makulatur entstammt einer Hs. in frühgotischer Minuskel des 12. oder frühen 13. Jh., die wahrscheinlich einen mehrspaltigen lateinischen Medizintraktat mit arabischen Wörtern oder ein arabisch-lateinisches Sachglossar überliefert, z.B. p.350/351abarȩed id est album et ponitur [?] sepius pro … ; p. 372/373Aldscaedi … ; ebd., dobo id est lac acetosum de quo extractum est; ebd., ofasa sunt ap[ostem]ata que accidunt in vellamine [!]; p. 390/391ihaban id est frumentum depilatum deco< … >; ebd., belatron id est grana citri; ebd., Tahum est apostema quod sit in carne laxis vel sub ascellis et post auriculas … ; ebd.kedara id est rosa.
Die innere Verstärkung des Umschlags sowie das Vorsatzblatt p. (1/2) und das Nachsatzblatt (p. 399/400) sind Papiermakulatur mit frühneuhochdeutschen Texten, mindestens einmal mit lateinischen Einsprengseln, geschrieben in jüngerer gotischer Buchkursive, teilweise mit Schleifen, des 15. Jh. Alte Signatur Pius Kolb p. 1: D.n. 340. Auf p. 2 klebt ein kleiner Papierzettel mit Inhaltsangabe von einer Hand des 16./17. Jh.: Passio domini per tres partes … MS. Angeli pacis.
Vgl. Szirmai, Archaeology, S. 297–304; »Primary sewing through rigid back plates«;
Scholla, Libri sine asseribus, S. 79, 81.
Contenuto:
Die Hs. besteht aus 4 ungefähr gleichzeitigen Teilen: Teil I p. 3–106; Teil II p. 107–228; Teil III p. 229–382; Teil IV p. 383–398.
Provenienza del manoscritto: Die Teile II und IV wurden aufgrund der Schrift und des Vorbesitzers wahrscheinlich wie Cod. Sang. 928, p. 25/26–86 von dem aus der Zisterze Nepomuk in Böhmen stammenden Johannes de Nepomuk geschrieben (vgl. Lenz, Reichsabtei, S. 68, Anm. 154) und wie diese Hs. an den Weingartener Abt Johannes II. Blarer von Guttingen und Wartensee (1416–1437) weitergereicht, der wohl in Cod. Sang. 680, p. 131 im Besitzeintrag des 15. Jh. gemeint ist: Iste liber est fratris Iohannis Blaureri (?). Die Teile I und III wurden wahrscheinlich im südwestdeutschen Raum geschrieben. Wohl um oder vor der Mitte des 15. Jh. dürfte die gesamte Hs. wie Cod. Sang. 928 (vgl. Lenz, Reichsabtei, S. 57–70) in die Bibliothek des Klosters St. Gallen gelangt sein. In der Stiftsbibliothek spätestens seit 1553–1564, gemäss Stempel D. B. (p. 179). Zwischen p. 184 und 185 eingelegter kleiner Zettel, beschrieben von einer Hand des 18. Jh.: n. 186. De Pass. Dn.
Supporto materiale: Wasserzeichen: schlecht sichtbarer Ochsenkopf vom Typ Piccard, Bd. 2, Abt. 7 oder 8 sowie Krone oder Ähnliches.
Composizione dei fascicoli:
Lagen: 3 VI178 + (VI+1)204 + VI228; p. 179/180 ist ein Einzelblatt. Reklamanten auf dem Verso der Blätter.
Disposizione della pagina:
Schriftraum einspaltig, 15,5–16 × 10, 32–39 Zeilen, begrenzt durch braune Tintenlinierung.
Tipo di scrittura e mani: Jüngere gotische Buchkursive wohl der 1. Hälfte des 15. Jh., von einer Hand, identisch in Cod. Sang. 928, p. 25/26–86 und vielleicht in Teil IV.
Decorazione: ausgesparte 3-zeilige Initialen, am Rand vornotiert, p. 181–205 rote Überschriften, p. 107–205 rubriziert.
Aggiunte: seltenste Korrekturen des Schreibers.
Contenuto:
107–129David ab Augusta: Formula novitiorum, liber 1, pars 2
(107–129)
[S]i vis proficere et hoc esse propter quod ut hoc fieres ad scolam uirtutum id est ad religionem uenisti …–…
Unde fuge celeriter quia vere frequenter eis cohabitare nichil aliud est quam religiosum cor pervertere.>Explicit formula compendiosa conposite uite secundum honestatem morum.<
(129)
Capitula
>Incipiunt capitula eiusdem<[P]rimo quod exercitium humilitatis …–…
De feminis fugendis 32.
Rest der Seite leer, (130) leer.
Glorieux, Répertoire, Nr. 305cu;
Distelbrink, Bonaventurae scripta, Nr. 238;
Bloomfield, Incipits, Nr. 5676. Druck: GW 4646.
Ed. PP. Collegii S. Bonaventurae, David ab Augusta. De exterioris et interioris hominis compositione libri tres, Quaracchi 1899, S. 3–36.
Vgl. Kurt Ruh, »David de Augusta«, in: VL2 2, S. 47–57.
131–159 Quaedam capitula concilii Constantiensis, concordata, constitutiones et bullae Martini V. papae 1417–1418
(131–133)
Sessio XLIII [21. März 1418].
>Concilii Constanciensis in Almania<Capitula reformacionis cum interpositione decreti diui Martini pape quinti lecta et publicata in ecclesia Constantiensi cathedrali in loco sessionis ibidem. Anno domini millesimo quadringentesimo actauo decimo indictione xi, die uero xxi [korr. aus xxii] mensis Marcii que fuit feria secunda post palmarum ponti. ii. a. . [M]artinus episcopus etc. Attendentes quod a tempore obitus felicis recordationis Gregorii pape XI …–…
esse iam satisfactum.
Druck: Hardt, Magnum oecumenicum Constantiense concilium 4, Sp. 1535–1540, 1540–1541.
(133)
Responsio vicecancellarii Johannis cardinalis episcopi Ostiensis.
De mandato nationum respondeo quod placent nationibus decreta … altri nationi preiudicium afferant etc. Fiat sermo quod statim nationes dent deputatos ad agendum de electione loci pro futuro consilio. Item ad agendum hiis que restant reformanda in curia et extra. Cardinalis … Martini pronuntiauit suprascripta etc.
(134–143)
Concordata inter Martinum V. papam et nationem Germanicam [2. Mai 1418].
>Reformationes facte in concilio Constantiensi<[U]niuersis et singulis etc. Iohannes miseratione divina episcopus Ostiensis … vicecancellarius …–…
pontificatu quibus supra anno primo. … ego Labenxius … appensione sigilli sepe nominati etc.
Ed. A. Mercati (Hg.), Raccolta di concordati su materie ecclesiastiche trà la Santa Sede e le autorità civili, 2. Aufl., Rom 1954, S. 157–165: die ersten beiden Texte in anderer Ordnung, nämlich zuerst Universis et singulis – modum und dann Ego Joannes episcopus – mandavi.
(143)
Pontificatus sanctissimi in Christo patris … Martini … pape quinti anno domini x cccc xvii die dominica xxi mensis Nouembris [21.11.1417] fuit facta coronatio.
(143-144)
>Bulla directa ad regem pro Baltasare ut remitteretur ad papam<Martinus episcopus servus servorum dei carissimo in Christo filio Sigismundo …–…
v kal. Ianuarii pontificatus nostri anno primo [28.12.1417].
Druck: Hardt, Magnum oecumenicum Constantiense concilium 4, Sp. 1500–1501, Z. 16.
(144)
Martinus episcopus etc. Ad futuram rei memoriam ac etiam volentes …–…
xiii kal. Maii pontificatus nostri anno primo [19.04.1418].
(144)
xiiii kal. Decembris pontificatus sui anno primo [18.11.1417] reuocauit omnes gratias expectativas …–…
viii kal. Februaris anno primo [25.01.1418] reuocauit omnes gratias expectativas olim Iohannis xxii que etc.
(144-146)
>Bulla de symonia … <[M]artinus etc. Ad perpetuam rei memoriam dampnabile scelus …–…
viii kal. Decembris pontificatus nostri anno secundo [24.11.1418].
(146-147)
>Bulla de littera vidimus<[M]artinus episcopus etc. Ad futuram rei memoriam quod …–…
ii kal. Maii pontificatus sui anno primo [29./30.04.1418].
(147-148)
>Bulla de religiosis<[M]artinus episcopus etc. Viam ambitiose cupiditati …–…
iv kal. Augusti pontificatus nostri anno primo [29.07.1418].
(148-159)
>Constitutio Martini pape quinti … de reformatione curie Romane<Martinus etc. Ad perpetuam rei memoriam. In apostolice dignitatis specula …–…
kal. Septembris [1.09.1418].
Ed. Michael Tangl, Die päpstlichen Kanzleiordnungen von 1200–1500, Innsbruck 1894 (ND 1959), S. 133–145, Nr. 26.
(159)
[D]e ceteris autem dignitatibus beneficiis saluis reseruationibus iam dictis maioribus dignitatibus …–…
conferentur neuter parti computentur etc.
(164–165)
Superbia dicit: Quis mihi laude pari vel honore potest simulari …–…
si carcer talis deus o tua mansio qualis.
(165)
Vos qui sub Christo mundo certatis in isto …–…
in se quisquid probet cui una victoria constet.
Walther, Initia, Nr. 15540 (diese Hs. erwähnt); Nr. 20826;
Bloomfield, Incipits, Nr. 5895; Nr. 6544 (diese Hs. erwähnt).
Hans Walther, Das Streitgedicht in der lateinischen Literatur des Mittelalters (= Quellen und Untersuchungen zur lateinischen Philologie des Mittelalters 5/2), München 1920 (ND 1984), S. 114 und Anm. 1 (diese Hs. erwähnt).
166-169
Tituli einer Summa vitiorum.
>Incipiunt tytuli summe viciorum<Vitia placent demonibus. A. Deus summe odit vicia. B. Peccatum summe nocet homini …–…
De periculis male consuetudinis.
Rest der Seite leer, (170–178) leer. (179) Stempel D. B. [s. o.], sonst leer.
180–205Occupatio devotorum (Kurzfassung von Bonaventura: Soliloquium)
(180)
Anleitung zur andachtshaften Lesung.
Notandum quod quicumque in isto libello perficere desiderat non transitorie vel curiose que hic traduntur transcurrat, sed ad sensum verborum diligenter attendat et sentenciam fideliter ponderet ac documenta deuote, practice et speculatiue humiliter adnectat. Et sic hic per dei gratiam poterit inuenire sui intellectus illuminationem …–…
et ad tranquillam et securam eterne beatitudinis firmam possessionem etc.>Incipit occupacio deuotorum<
Rest der Seite leer.
(181)
Prolog
[I]ste libellus de diuersis dictis sanctorum extractus et collectus est, qui potest appellari occupatio deuotionis et habet in se quatuor distinctiones …–…
ad benignitatem iustificantis.
(181-205)
Text.
[O] anima mea, converte radium tue contemplacionis ad tua interiora …
>Primum membrum prime distinctionis<[I]nspice ergo primo quam nobiliter et generose sis formata per naturam et attende dignitatem tuam …–…
donec intrem in gaudium dei mei qui est trinus et unus benedictus in secula seculorum amen.>Explicit libellus dictus occupacio deuotorum.<
Ebenfalls in Cod. Sang. 917, p. 185–206; Cod. Sang. 927, p. 311–338. Distelbrink, Bonaventurae scripta, S. 28, Nr. 23;
CALMA 2, S. 458, Nr. 29.
205-215Innocentius III. papa: Dialogus inter deum et peccatorem
(205-215)
>Dyalogus inter deum et peccatorem exhortans ad penitenciam editus ab Innocentio papa tercio<[Q]uia pius et misericors dominus, dilectissimi fratres, permittit …–…
qui es benedictus deus in secula seculorum. Amen.>Explicit dyalogus inter deum et peccatorem.<
(216–228) Leer.
Potthast, Repertorium 6, S.244–245;
Bloomfield, Incipits, Nr.4714.
Ed. PL 217, Sp. 691–702.
Vgl. Carmen Cardelle De Hartmann, Lateinische Dialoge 1200–1400 (= Mittellateinische Studien und Texte 37), Leiden 2007, S. 329–332.
Supporto materiale: Wasserzeichen: schlecht sichtbarer Ochsenkopf vom Typ Piccard, Bd. 2, Abt. 4 oder 5.
Composizione dei fascicoli:
Lagen: 5 VI362 + V382. Reklamanten auf dem Verso der Blätter.
Disposizione della pagina:
Schriftraum einspaltig, 16–16,5 × 11–11,5, 34–35 Zeilen.
Tipo di scrittura e mani: Jüngere gotische Buchkursive mit Schleifen von einer Hand wohl der 1. Hälfte des 15. Jh.
Decorazione: rote Incipit und Überschriften, zu Text- und Kapitelbeginn 2–3-zeilige rote Initiale, am Rand vornotiert, meistens ausgespart und nicht geschrieben, rubriziert.
Aggiunte: Inhaltsvermerke, Zählungen und seltene Korrekturen von der Schreiberhand.
Contenuto:
229–266Augustinus zugewiesene Sermones und Tractatus
(229–240)
Hieronymus: De visitatione infirmorum. >Incipit liber beati Augustini de visitacionibus infirmorum<[V]isitacionis gratia nepoti meo karissimo morienti extremum vale dicturus …–…
iustificatus ab ipso qui viuit et regnat per omnia secula seculorum. Amen.
CPPM 2, 3082.
Ed. PL 40, Sp. 1147–1150.
(240-246)
Ps.-Augustinus: Sermo de beato latrone.
>Sermo beati Augustini episcopi de beato latrone<[D]eus erat in Christo mundum reconcilians sibi. Id est diuinitas operabatur in corpore …–…
Memento mei domine cum veneris in regnum tuum [Lc 23,42].
CPL 966;
CPPM 1, 4641.
Ed. CC 101, S. 279–290.
(246–252)
Valerianus Cemeliensis: Homilia 1.
>Augustinus de bono discipline<[M]ulti sunt qui sane doctrine aduersantur. Iustitiam culpam et disciplinam inperium [sic] iudicant …–…
religiosis actibus competunt sequenti tempore disseramus.
CPPM 1, 1122, 6440;
CPL 1002.
Ed. PL 52, Sp. 691–696.
(252–254)
Ps.-Augustinus: Sermo App. 55.
>Augustinus super versu psalmi 118 bonitatem et disciplinam [Ps 118,66]<[I]nter cetera quibus beatus Dauid infirmitatibus …–…
districtior bonitas et blandior disciplina.
CPPM 1, 840, 5819.
Ed. PL 39, Sp. 1849–1851.
(254–256)
Augustinus: De timore dei bzw. Exzerpte daraus.
>Augustinus de timore dei<[D]ominus noster Iesus qui ait ego sum via veritas et vita [Io 14,6] ambulare nos voluit per semetipsum et ad semetipsum. Qua enim ambulamus nisi per viam …–…
et perficitur iustitia et iniquitas cohibetur.>Explicit.<
CPL 284.
Beginn identisch mit Ed. PL 39, Sp. 1522, ab Z. 5 mit zunehmenden Abweichungen.
(256–259)
Hieronymus: Tractatus de oboedientia.
[N]ichil sic deo placet sicut obedientia …–…
Qui aures audiendi audiat in Christo Iesu domino nostro. Amen.>Explicit de obedientia.< Bloomfield, Incipits, Nr. 3212;
CPPM 1, 1123, 1181;
CPL 605.
Ed. CC 78, S. 552–555.
(259–266)
Ps.-Caesarius Arelatensis: Sermo.
>Item Augustinus de triplici habitaculo<[T]ria sunt sub omnipotentis dei manu habitaculo. Primum ymnum medium …–…
Cui honor et gloria et nunc et per omnia secula seculorum. Amen. >Explicit de triplici habitacula.<
CPPM 1, 4399.
Ed. PL 40, Sp. 991, PL 53, Sp. 831.
Vgl. CC 104, S. 989.
Diese augustinischen und pseudoaugustinischen Schriften fehlen im Verzeichnis von Janner/Jurot, Handschriftliche Überlieferung 2, S. 153.
(266-309)
>Incipit Ailredus speculum amoris ut creator a sua creatura ametur<[N]ichil dignius quod ut creator ametur a sua creatura …–…
quam virtutibus esse dilectionem.
(309–311)
Capitula.
>Incipiunt capitula … <[U]t creator ametur …–…
victoria iocunditas. 61.
Im Text 67 Kapitel: c. 5–6 entsprechen c. 5 der Ed., c. 8–11 entsprechen c. 7 der Ed., c. 19–20 entsprechen c. 16 der Ed., c. 28–29 entsprechen c. 24 der Ed., c. 41–42 entsprechen c. 36 der Ed., c. 46–47 entsprechen c. 40 der Ed.
Bloomfield, Incipits, Nr. 3207.
Ed. PL 195, Sp. 621–658.
311–333Augustinus zugewiesene Sermones und Tractatus
(311-332)
Exzerpte aus Augustinus: De musica.
>Augustinus de musica libro primo<[P]ost magnas curas relaxandi et reparandi animi gratia moderatissime … in decorum est. Non sunt contempnenda vetusta vocabula … rationi aduersatur …–…
cui uni soli summa libertate seruitur.
CPL 258.
Ed. PL 32, Sp. 1086, Z. 12–16, Sp. 1108, Z. 15–17, ... Sp. 1170, Z. 39–43.
(332)
Exzerpte aus Augustinus: De magistro.
>Augustinus de magistro<Non opus est locutione cum oramus … pauci autem sunt qui eam vere inuenisse letentur.
CPL 259.
Ed. CC 29, S. 159, Z. 56–57, ... S. 202, Z. 26 – S. 203, Z. 1.
(332-333)
Exzerpte aus Augustinus: De divinatione daemonum, III.7.
>Augustinus de diuinatione demonum<Demonum ea esse natura ut aerii corporis … multa mira faciunt …–…
quando uel decepti fuerint uel mentiti.
CPL 306.
Ed. CSEL 41, S.603, Z. 15– S. 606, Z. 6,... S.610, Z. 10–14.
(333)
Exzerpte aus Augustinus: De natura et origine animae.
>Augustinus de origine anime extracto libro primo<[N]emo fit membrum Christi nisi aut baptismate in Christo aut morte pro Christo …–…
Quod non sit contrarium chatolice veritati.
CPL 345.
Ed. S. 311, Z. 7–9, ... S. 333, Z. 8–12.
(333-334)
Exzerpte aus Quodvultdeus: De cantico novo.
>Augustinus de cantico nouo<[N]on negligamus nostra peccata: minuta sunt … hoc idem facit …–…
Rectos cursus facite … laudare deum et sine defectu amare.
CPPM 1, 1106;
CPL 405.
Ed. CC 50, S. 383, Z. 17–21, ... S. 392, Z. 4–18.
(334-337)
Augustinus: Sermo de caritate.
>Sermo sancti Augustini Yponensis episcopi de caritate<[D]iuinarum scripturarum multiplicem habundantiam latissimamque doctrinam …–…
ut semel sermo non solum sit grauis sed et breuis.
CPPM 1, 4930 (mit anderem Explicit), 5321;
CPPM 2, 1251;
CPL 698.
Ed. PL 39, Sp. 1533–1535.
(337–342)
Caesarius Arelatensis: Sermo C.
>Sermo sancti Augustini de conuenientia decem plagarum … <[N]on est sine causa fratres dilectissimi quod preceptorum legis dei …–…
feliciter peruenire auxiliante domino nostro Iesu Christo qui viuit in secula seculorum. Amen. Bloomfield, Incipits, Nr. 3260;
CPPM 1, 806;
CPL 1008.
Ed. CC 103, S. 407–413.
(342)
Reductio decem plagarum ad decem praecepta.
Est homo sanguineus cui non colitur deus unus …–…
si male quis cupit habens. Walther, Initia, Nr. 5693 (diese Hs. erwähnt);
Bloomfield, Incipits, Nr. 1960 (diese Hs. erwähnt).
(343–345)
Prolog
>En lignum vite vocor et fructus fero vite ipsius ex esu reperitur copia Ihesu<[Ch]risto confixus sum cruci [Gal 2,19]. Verus dei cultor Christique discipulus qui saluatori omnium pro se crucifixo …–…
et morose peracta.
(345-371)
Text.
>[I]hesus ex deo genitus<Cum Iesum audis ex deo genitum, caue, ne mentis tue …–…
decus et imperium per infinita secula seculorum. Amen.
(372–382) Leer.
Distelbrink, Bonaventurae scripta, Nr. 21;
CALMA 2, S. 456, Nr. 41.
Ed. PP. Collegii A S. Bonaventura, Doctoris seraphici S. Bonaventurae opera omnia, Bd. 8, Quaracchi 1898, S. 68–86.
Disposizione della pagina:
Schriftraum einspaltig, 15,5–16 × 9, 32–33 Zeilen, seitlich begrenzt durch braune Tintenlinierung.
Tipo di scrittura e mani: Jüngere gotische Buchkursive mit Schleifen von einer Hand wohl der 1. Hälfte des 15. Jh., möglicherweise identisch in Teil II und Cod. Sang. 928, p. 25/26–86.
Decorazione: p. 383 rote Überschrift und 3-zeilige rote Lombarde, sonst dieselbe ausgespart und nicht geschrieben, p. 383 rubriziert.
383–391Conradus de Brundelsheim (Soccus): Sex sermones in hebdomada sancta
(383–384)
>Sequitur de operibus 6 dierum scilicet palmarum et sequentibus<Mane sancto in die palmarum ascendebat Iesus de Bethania et discipuli eius. Et cum venisset Betphage ad montem Oliueti premisit duos discipulos …–…
noctibus autem exiens morabant in Bethania. Hec sunt opera primi diei.
(384–385)
>[S]equitur videri de operibus secunde diei<Feria ergo secunda Iesus de Bethania veniens Ierusalem iuit in templum et sedens docebat populum [vgl. Io 8,2]. Pharisei autem inuidentes et insidiantes ei quia sciebant eum esse …–…
reuersus est in Bethaniam. Hec sunt opera secunda diei.
(385–387)
[T]ertia feria de Bethania rediens diluculo venit Ierosolimam ut tertie diei opera consummaret et iterum veniens in templum docebat populum [vgl. Io 8,2]. Et accesserunt ad eum principes sacerdotum et seniores populi dicentes …–…
Et tunc etiam filius hominis tradetur ut crucifigatur [! vgl. Mt 26,2].
(387–389)
[F]eria quarta. Secuntur opera quarta feria [quartae] diei. Et quia appropinquabat tempus passionis, ne ex meticuloso timore ipsius …–…
querebat opportunitatem loci ut eum traderet. Et hec sunt opera que quarte ferie assignamus.
(389-390)
[Q]uinta feria id est prima die azimorum accesserunt ad Iesum discipuli dicentes: ubi vis paremus tibi concedere pasca [Mt 26,17] …–…
in longum optime pertrahuntur.
(390-391)
[S]exta feria sicut deus pater preparatus et procreatus omnibus que ad salutem hominis fuerunt necessaria …–…
opera veritate et iustitiam imitemur. Amen, amen.
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Die ersten 4 Sermones auch in Innsbruck, ULB Tirol, Cod. 438, f. 297vb–302ra, Cod. 568, f. 212vb–215vb.
Vgl. Katalog der Handschriften der Universitäts- und Landesbibliothek Tirol in Innsbruck, unter der Leitung von Walter Neuhauser, Teil 5, Wien 2008, S. 291–294, Teil 6, Wien 2009, S. 241–243. Zum Autor vgl. Schneyer, Repertorium 1/1, S. 716.
392–395 leer, 396 leer, ausser Eintrag
Et dixit ad eum …–…
Abel clamat ad me de Eva [Gn 4,10].
(397) Leer.
(398)
Hic formula seu modus consecrationis capelle beatissime Marie uirginis in loco Heremitarum … sicut infra posumus. Anno d cccc xlviii [948] … xviii kl. octobris [14. September] dedicata est capella sancte Marie uirginis in loco Heremitarum a Christo et a suis angelis, ut retulerunt sanctus Conradus Constantiensis ecclesie episcopus predictus …–…
sancto Cunrado et sancto Uͦdalrico episcopis memoratis qui fuerunt quasi lumen mundi etc.
Zur Einsiedler Engelweihe vgl. Matthias Tischler, Die Christus- und Engelweihe im Mittelalter (= Erudiri Sapientia 5), Berlin 2005, S. 50–59.