Descrizione breve:Il cod. 62 è un manoscritto miscellaneo databile intorno al 1400 tipico per l’utilizzo in un convento francescano. Contiene materiali per prediche da autori conosciuti e sconosciuti, sotto forma di prediche intere, estratti tematici ed exempla. E’ costituito da 15 unità codicologiche. Friedrich von Amberg (intorno al 1350-1432) ha costituito la raccolta, l’ha corredata di un indice e l’ha fatta rilegare a Friburgo in Ue. La parte di più valore della miscellanea è costituita dalle 16 prediche sulla penitenza del santo domenicano Vincenzo Ferrer (1350-1419), che predicò dal 9 al 21 marzo 1404 a Friburgo, Murten Payerne, Avenches ed Estavayer. Fridrich von Amberg le ha trascritte ed inserite nella miscellanea quale sesta unità codicologica (f. 45r-97v).(jor)
Descrizione aggiuntiva: Katalog der datierten Handschriften in der Schweiz in lateinischer Schrift vom Anfang des Mittelalters bis 1550, Bd. II: Die Handschriften der Bibliotheken Bern-Porentruy, bearbeitet von Beat Matthias von Scarpatetti, Dietikon-Zürich 1983, Nr. 387, S. 140.
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Descrizione aggiuntiva: Bruckner Albert, Scriptoria Medii Aevi Helvetica 11, Schreibschulen der Diözese Lausanne, Genf 1967, S. 88-89.
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Online dal: 04.10.2011
Fribourg/Freiburg, Couvent des Cordeliers/Franziskanerkloster, Ms. 62
Carta · 9 + 262 + 2 ff. · 21 x 14.5 cm · intorno al 1406
Fribourg/Freiburg, Couvent des Cordeliers/Franziskanerkloster, Ms. 62
Beschreibung von Christoph Jörg, 2011.
Titolo del codice: Sermones, praedicabilia, notanda: Wildricus de Mitra, Hermannus Topelisten OFM, Vincencius Ferrarii OP, Eberhardus de Zwiefalten, Jacobus de Voragine OP, Servasanctus de Faenza OFM, Henricus de Friemar OESA, Franciscus de Mayronis OFM, Johannes Gobi OP, Aldobrandinus de Tuscanella OP, Engelbertus de Colonia OFM
Datazione: um 1406
Supporto materiale: Papier
Dimensioni:
262 Blätter (+ 9 Vorsatzblätter I-IX + je 2 moderne Vorsatzblätter A-A1 und B-B1 vorn und hinten)
Formato: 21 x 14,5 cm
Numerazione delle pagine: Arabische Foliierung mit schwarzer Tinte von 1-269 - mit Ausnahme von Teil XI - von der Hand Friedrichs.
Composizione dei fascicoli: Mit dem zeitgenössischen Vorsatz 27 Lagen: (6+3), VI, VII, V, IV, III, V, VI, (7+6), 3 VI, (6+4), (5+6), 2 II, (2+3), (4+5), IV, (6+5), VI, V, VI, (6+4), 2 VI, (6+5). Reklamanten in Teil XIII von der Schreiberhand, in Teil X, der von Friedrich von Amberg verändert worden ist, von der Schreiberhand und von Friedrich; die übrigen internen Reklamanten und alle Reklamanten zur Verbindung von codicologischen Texteinheiten von der Hand Friedrichs. Lagezählung (alte) nur in Teil XII.
Condizione: Friedrich von Amberg entfernte vor dem Binden folgende schon gezählte Blätter: f. 132f, 158-160, 233f (vgl. f. 157v: residuum istius sermonis modicum est et modicum valet); f. 155 kam irrtümlicherweise (wohl bei moderner Restaurierung) zwischen f. 157 und 161 zu stehen. Der alte Vorsatz ist modern mit Bleistift I-IX gezählt. Alte Foliierung s. Teilbeschreibung: V, VIII, IX, XIII.
Decorazione: Gebrauchsrubrizierung und 2-3 zeilige rote Lombarden bei Textbeginn mit Ausnahme von Teilen IV, 1. Hand, IX, XIII, XIV von der Hand Friedrichs.
Aggiunte: Marginalien in Form von Hinweisen auf die innere Gliederung der Texte und auf zitierte Autoritäten in den meisten Texteinheiten von den entsprechenden Händen gleichzeitig mit der Abschrift, später auch in Form von Korrekturen und Ergänzungen Friedrichs von Amberg über die ganze Hs. verteilt.
Legatura:
Moderner Einband des 20. Jahrhunderts aus 2 mit dunkelbraunem Leder überzogenen Kartondeckeln (22 x 15 cm). 4 Bünde.
Provenienza del manoscritto:
Besitzervermerk: (f. IIr) Ad Bibliothecam Fratrum Minorum Conv. Friburgi Helv. (19./20. Jh.). Ebendort Konventsstempel.
Provenienz: Friedrich von Amberg liess die verschiedenen Texteinheiten nach 1404 - wohl in Freiburg i. Ue. - einbinden. Vom ursprünglichen Einband ist nichts mehr vorhanden.
Bibliografia:
S. Brettle, San Vicente Ferrer und sein literarischer
Nachlass, Diss. Fribourg, Münster i. W. 1924, 174f.
A. Bruckner, SMAH XI, p. 88f., 90, Anm. 25, Nr. 62
Jörg, 74-88
Vgl. Korrespondenz im Archiv des Cordeliers vom 3.12.2002 (Hiromitsu Sasaki, Braunschweig, Vinzenz Ferrer-Predigt); vom 12.8.2001 (Josef Perarnau, Barcelona, Ed. Vinzenz Ferrer).
Supporto materiale: aus stark abgegriffenem, am Rand teilweise beschädigtem und anlässlich einer modernen Restauration verstärktem Papier. Wasserzeichen: Hand (ähnl. Briquet, Nr. 11081; Cod. 83 I); Figur von Kreis umgeben, von dem 2 mit Sternen versehene Stäbe ausgehen.
Composizione dei fascicoli:
f. I-IX; f. IIv, Vv-IXv leer; 1. Lage: (6 + 3)
Disposizione della pagina:
Text in 27-30 Langzeilen. Spiegel 15,5-16 x 10 cm allseitig mit Tinte begrenzt: a//b. Braune und schwarze Tinte.
Tipo di scrittura e mani:
Bastarda des 14./15. Jhs. von der Hand Friedrichs von Amberg. Ergänzungen von 2. Hand des 15. Jahrhunderts f. Iv und IIr.
Contenuto:
f. Ir-IIr
1. Pater noster Nostre parre qui es en ciel …
mais delivre nous du mal. Amen. Ainsy soit il. …
Ave Maria. Je te saut Marie plene de gracy …
prey pour nous. Amen. …
Credo in deum. Je cre en de ly parre …
la resurreccion de la chair et la via perdurabla. Amen. …
Pater noster. Vatter unser, der du bist in den himeln …
sunder erlös uns vor allem übel. Amen. …
Ave Maria. Du bist gegrüsset Maria …
gesegnet ist die fruht dines libes Iesus Christus amen. …
Credo in deum. Ich geloub an got vatter almehtiger …
und nach disem leben daz ewig leben. Amen.
Zu bemerken: Die französischen christlichen Haupt-Wortgebete sind von Friedrich von Amberg sprachlich überholt worden. F. IIr erläutert er im Glaubensbekenntnis in margine: noch der menscheit und nit noch der gotheit.
f. IIr
2. Isti sunt casus, quos episcopus frequenter sibi reservat: De falsificacione sigilli …–…
De incestu in primo, secundo et tercio gradu.
Vgl. Cod. 44 f. 167v.
(f. IIIr-IVr)
a) De tempore et aliis materiis praedicabilibus Dominica in LXXa: Homo cum in horore esset: 174 …–…
Dominica 22a: Abeuntes: 211.
(f. IVr-IVv)
b) De sanctis [et aliis materiis praedicabilibus]. De nativitate domini. David et universus Israel: 247. De conversione sancti Pauli. Scio hominem: 130 …–…
Utrum vita contemplativa perfeccior sit vita activa: 268.
Zu bemerken: Das von Friedrich von Amberg angelegte Inhaltsverzeichnis bezieht sich auf die ganze Sammelhandschrift Cod. 62. Die im folgenden fett und kursiv gesetzten Titel sind in der Regel diesem Inhaltsverzeichnis entnommen.
f. Vr
4. De citacione dei
(Tit. in Marg.)
Notandum quod conversio nostra differri non debet nec procrastinari … hec omnia leguntur in canone de penitencia dist.7. capitulo Si quis. (Causa 33, Quaest. 3, Dist. 7, Cap. 2). Cum igitur dilectissimi frequenter et peremptorie fueritis a deo citati …–…
Anathema id est perdicio vel superna malediccio.
Composizione dei fascicoli: f. 5r-12v leer; 2. Lage: VI.
Disposizione della pagina:
Text in 33-35 Langzeilen. Spiegel 15,8 x 9,5 cm allseitig mit Tinte begrenzt. Schwarz-graue Tinte.
Tipo di scrittura e mani: Bastarda des 14./15. Jhs. von der Hand Friedrichs von Amberg.
Contenuto:
f. 1r-2r
1. In quadragesima
(in der Tabula schreibt Friedrich von Amberg: Tria sunt confitenti necessaria)
Nota quod tria sunt confitenti neccessaria, scilicet ut se incuset et non excuset …–…
Ambrosius: Quare erubescit peccator confiteri peccata, scilicet. que nota sunt et erunt deo, angelis et sanctis etc.
f. 2r-2v
2. Quinque sunt genera hominum quibus a nullo confessori potest penitencia iniungi Nota quod quinque sunt genera hominum, quibus a nullo confessore nec eciam a papa potest aliqua penitencia iniungi utilis ad salutem …–…
continue nobis dolendum est de peccato, quod declarat ipsa diccionis virtus: penitere enim est penam tenere etc.
f. 3r-4r
3. Dominica prima quadragesimale
(T 19)
Ecce nunc tempus acceptabile (2. Cor. 6,2). Licet dominus noster cuncta fecerit bona in tempore suo, aliquid tamen est bonum in uno tempore, quod parum valet in alio …–…
nota de illo, qui primo ex presumpcione noluit confiteri et post ex desperacione et ita mortuus est et descendit in infernum etc.
Lit.: Jörg 73, Anm. 1
f. 4v
4. De empcionibus magister Wildricus de Mitra, doctor decretorum 1045
(in der Tabula schreibt Friedrich von Amberg: De contractibus et empcionibus)
Iste contractus et empcio census eciam cum pacto reempcionis, quando placuerit emptori est licitus et a iure permissus …–…
tunc emptor potest fideiussores impetere, alias non etc.
Lit.: vgl. Die theologischen Handschriften der Hessischen Landesbibliothek Fulda bis zum Jahr 1600, Bd. 1, Wiesbaden 1992, Index: Wilcericus de Mitra;
Ulricus Part, decretorum licenciatus, canonico della chiesa di Ratisponna, S. XV aus Vat. Pal. lat. 788; zu 1045 im Titel cf. Cod. 44 V, 8; XIII, 10.
Titolo del codice: Hermannus Topelisten (wohl Hermannus de Pelsteyn OFM); Confessionale; Anonyma
Supporto materiale: die 2 äussersten Doppelblätter aus mittelstarkem, Rest aus starkem Papier.
Composizione dei fascicoli: f. 25r-26v leer; 3. Lage: VII
Disposizione della pagina:
Text in 45-49 Langzeilen. Spiegel ca. 15,5-16,2 x 9,8-10,8 cm allseitig mit Tinte begrenzt. Grau-braune Tinte.
Tipo di scrittura e mani: rundliche, unruhige Bastarda (mit unter die Linie gezogenen R) von einer Hand des 14. Jhs. (L, ähnlich AQ, Cod. 62 XI).
Contenuto:
f. 13r-14v
1. Nota de restitucione facienda
(Friedrich von Amberg in der Tabula: De restitucione usurariorum facienda)
Primo nota quod omnes usurarii, raptores, fures etc. tenentur ad restitucionem et dampnantur, nisi restituant …–…
nullum est medium.
(f. 13v)
Nota de usura. Usuram autem inter omnia caveas, que fit multis modis …–…
et nisi restituant, dampnantur.
Sunt autem aliqui casus, in quibus usura permittitur …–…
item nota quod heredes tenentur solvere usuras patris iuxta hereditatum porcionem.
De illicita acquisicione. Tripliciter potest aliquid esse acquisitum illicite …–…
tenetur semper ad plenam eiusdem restitucionem.
f. 15r-15v
2. Bulla quod confessi fratribus non tenentur confessiones curatis suis iterare
(Fridrich von Amberg in der Tabula: Copia bulle etc.)
Johannes episcopus, servus servorum dei etc. Vas eleccionis doctor eximius et egregius predicator …–…
Data Avinione pontificatus nostri anno quinto, anno vero domini 1321, nono kalendas augusti. - Bulla est in Argentina.
[Zusatznota]: Nota quod sacramenta eukaristie et penitencie sunt annexa quantum ad personam suscipientem, non quantum ad personam conferentem. Patet hec conclusio manifesta per bullam domini pape hic suprascripta, igitur etc.
Ed.: Bull. Franc. V, Nr. 437; vgl. ibid. VII, Nr. 175; vgl. Cod. 44 IX, 3.
f. 16r-18v3. Tractatus casuum reservatorum magistri Hermanni Topelisten ordinis minorum provincie Saxonie
(dann von Fridrich von Amberg ergänzt): excerptus de quodam tractatu quem ipse composuit, qui incipit: Terminem posuisti etc.
(in der Tabula schreibt Friedrich: Casus reservati pape et episcopis)
Casus episcopales.
Isti sunt casus, de quibus fratres non possunt absolvere absque licencia domini pape vel alterius loco eius …–…
tibi dentur episcopo dicta.
Sentencie reservate domino pape, de quibus non possunt fratres absolvere nec ex privilegio nec ex iure …–…
et si talis esset clericus et celebraret, non fieret irregularis. Argumentum optimum in glosa Extra De officio iudicis ordinarii, ver. Nominatim etc.
(Vgl. Decr. Greg. Lib. I. Tit. 31, Cap. 2). Explicit summula magistri et fratris [sic] Hermanni de Topelisten ordinis minorum.
Lit.: Ungedruckt, vgl. Glassberger, Chronik, 168: Hermannus de Pelsteyn;
Wadding/Sbaralea I, 1906, S. 116: Hermannus de Saxonia;
id. Suppl. 1908, 360: Hermannus Brucher;
O. Bonmann, in: FS 21, 1934, 333ff.;
Clm 8968, f. 188-192;
Erich H. Reiter, A Treatise on Confession from the Secular/Mendicant Dispute: The Casus abstracti a iure of Herman of Saxony, OFM, in: Mediaeval Studies 57 (1995) 1-39.
f. 18v-19r4. Sex sunt casus in quibus dominus papa potestatem absolvendi sibi retinet
(so Tabula)
Sex sunt casus in quibus dominus papa potestatem absolvendi sibi ipsi retinuit nec penitenciariis comisit …–…
in casu, in quo dominus papa absolucionem sibi specialiter retinuit. Et sic est finis istorum.
f. 19r-19v5. Adhuc ut clarius elucescat
(ohne Hinweis in der Tabula)
qualiter in singulis sit procedendum sentenciis in decretis seu decretalibus
contentis, notate quod possunt fratres absolvere ab omni casu de consuetudine episcopo reservato …–…
et sic patet aliquantulum quomodo in singulis sentenciis a iure vel ab homine latis sit fratribus procedendum. Explicit.
f. 19v-24r6. Doctrina generalis cuilibet confessori necessaria. Doctrina generaliter cuilibet confessori necessaria 19 usque 24
(so Tabula)
Postremo seu post predicta omnia, notate hic doctrinam generalem cuilibet confessori necessarie attendendam. Et primo nota secundum Raymundum, quod quedam sunt crimina, de quibus non potest quis agere penitenciam nisi restituat vel denuncie …–…
et promissa impleant. Debita quoque et testamentum celerius expediant, frequenter inpulsabis. Explicit confessionale valde utile. Deo gracias.
Qui facit incestum, deflorans aut homicida …–…
pontificem super hiis devotus adibit.
(Identisch mit Cod. 44, f. 167v; Lit. s. dort)
Ad papam: feriens clericum, falsarius, urens ecclesiam, symoniacus, audens celebrare ligatus et multi alii casus sunt pape reservati, ut patet supra in summa magistri Hermanni Topelisten.
(vgl. Cod. 62, f. 16r).
Quatuor ex causis agitur corrupcio carnis …–…
et duo postrema bona prorsus sunt sine culpa.
(vgl. Clm 15183, f. 152).
Conclusio multum pulcra et necessaria. Nota quod de casibus episcopo a iure reservatis ocultis tamen potest frater licenciatus absolvere …–…
secunda pars patet per decretalem extra. libro 7 de privilegiis. Clement. Lib. V. Tit. VII, Cap. 1.
Nota de absolucioni neccessario requisitis. Nota secundum Iohannem Erphordensem in summa sua circa principium, quod ad absolvendi in foro penitencie tria requiruntur …–…
nisi data sibi auctoritate ab episcopo dyocesano vel ab apostolica sede. Hec ille.
Nota quod claves ecclesie sunt (solucio et ligacio, id est absolucio et non absolucio, sed excommunicacio (= durchgestrichen) sciencia discernendi et potestas ligandi et solvendi.
Hec hic sequencia fiant in principio confessionis. Nota, si dicat penitens se solum ea confiteri velle, que post priorem confessionem commisit, queras ab eo, quis fuerit, cui
antea erat confessus …–…
postea faciat confessionem modo assueto et ut confessor, habeas te erga confitentem sicut supra in hoc quaterno valde bene edocetur.
Nota propter infrascripta peccata mittunt sacerdotes ad episcopum Los … (?) maxime barones et castellanos …–…
nec de incertis restitucionibus se intromittunt nisi esset modice valoris.
Specialiter fratres et curati de istis 5 non absolvant, scilicet …–…
vel casus multum ambiguus. Explicit.
Lit.: zur Summa confessorum des Johannes v. Erfurt OFM (um 1300) vgl. VL Bd. 4, 585f., Bd. 11 (2004) 771.
Supporto materiale: Wasserzeichen: 2 Kreise, durch eine Gerade, die einen Stern trägt, halbiert und verbunden (vgl. Briquet, Nr. 3226; Cod. 62 XI, identisch mit Cod. 83 III).
Composizione dei fascicoli: f. 34v-36v leer; 4. Lage: V.
Disposizione della pagina:
Text der 1. Hand in 36 Langzeilen; 2. Hand 30-40 Langzeilen. Spiegel 14,8 x 10,2 cm allseitig mit Tinte begrenzt: ab//c. 1. Hand graue, 2. Hand braune Tinte.
Tipo di scrittura e mani: Bastarda von 2 Händen der 2. Hälfte des 14. Jahrhunderts. 1. Hand (AN): f. 27r-30v; 2. Hand (AO, flüchtiger): f. 30v-34r.
Decorazione: Gebrauchsrubrizierung von der 1. Hand (entsprechender Text) und von Friedrich von Amberg (Rest).
Contenuto:
f. 27r-28r 1. Feria quarta maioris ebdomade
(T 24/4)
>Averte oculos tuos<
(Cant. 6,4).
Hic posui verbum pie denegacionis ad peticionem matris sponsi. Ubi notandum secundum glosam unius doctoris, quod Christus in sabbato ante palmarum fuit Bethanie …–…
sicut prius concepit filium mente quam carne. Quod nobis prestet etc.
f. 28r-30v 2. In vigilia pasce, sermo bonus
(T 27)
>Quo abiit dilectus tuus<
(Cant. 5,17).
Karissimi, hesterna die audivimus dominum Iesum traditum, postea morte condempnatum et a Ioseph ac Nycodemo sepultum …–…
sed est clausa in sepulchro, quando fugit occasiones peccatorum. Vide in Jacobe de Voragine.
f. 30v-33v3. De beato Francisco
(S 73)
Quid sunt iste plage
(Zach. 13,6).
Zacharias 13 scribitur verbum istud. Nam vero facti novitas inducit ammiracionem ut habetur Mathei …
qui produxit inmensum exercicium ante divinum conspectum, qui nos perdu[cat] etc.
Lit.: vgl. Schneyer, Rep. II: Franciscus de Mayronis OFM, Nr. 144 und Rep. IV: Petrus Aureoli OFM, Nr. 59.
f. 33v-34v4. (De beato Dionysio)
(S 74, fehlt in der Tabula Friedrichs von Amberg)
Quasi stella matutina
(Eccli. 50,6-14).
Sicut ait Richardus De contemplacione, sepe unum et idem sub variis linguis et figuris preponitur …
quia ergo omnes ad exteriorem famam dividuntur eis suamet intima absconduntur.
Supporto materiale: Wasserzeichen: Bogen mit aufgespanntem Pfeil (vgl. Briquet, Nr. 796).
Numerazione delle pagine: Ältere Foliierung C 65 - C 73 (C 68 übersprungen).
Composizione dei fascicoli: 5. Lage: IV. Es handelt sich um die Fortsetzung von Cod. 44 II und Cod. 83 IV.
Disposizione della pagina:
Text in 24-26 Langzeilen. Spiegel 16 x 10,3 cm allseitig mit Tinte begrenzt: a//b. Braune (bis f. 38v) und schwarzgraue Tinte.
Tipo di scrittura e mani: flüchtige, spitze Bastarda von einer Hand der 2. Hälfte des 14. Jahrhunderts. (W, schreibt auch Cod. 44 II).
Contenuto:
f. 37r-39v
1. Dominica secunda in quadragesima
(T 20)
Ecce mulier Chananea
(Mt. 15,22).
Quando aliquis ad regem aliquem debet accedere …
quando curacionem eius tam inpertinis vocibus expetebat.
Lit.: Schneyer, Rep. III: Jacobus de Voragine OP, Nr. 45 (ohne vorliegende Handschrift).
f. 39v-43v.
2. Dominica tercia in quadragesima
(T 21)
Erat Iesus eiciens demonium
(Lc. 11,14).
Quia dyabolus maxime isto tempore fideles temptare non desinit …
contra tales dicit Augustinus: res quam capis, muscipula est, unde capis, caperis, tenes alienum, teneris a dyabolo etc.
Lit.: Schneyer, Rep.III: Jacobus de Voragine OP, Nr. 47 (ohne vorliegende Handschrift).
f. 43v
3. Christiani plus puniuntur in inferno infidelibus
(Fridrich von Amberg in der Tabula: Mali christiani plus punientur quam infideles)
Ex vita beati Macharii: quadam die beatus Macharius reperiens capud defuncti interrogavit illud, cuius caput fuerit …–…
profundiores (in inferno) omnibus sunt falsi christiani, qui christi sangwine sunt redempti et tantum precium parvipendunt.
Lit.: Tubach, Nr. 3111 (ohne vorliegende Hs.).
f. 43v-44r
4. Voluntas interdum pro facto reputatur
(Fridrich von Amberg in der Tabula: Penitencium voluntas recipit coram deo pro facto)
Cesarius monachus quidam beati Bernardi, sacerdos relicto habitu monachali ivit ad seculum, ubi factus est cuiusdam ecclesie sacerdos …–…
reiecta terra non in veste qua sepultus fuit sed in tonsura et habitu monachi cunctis apparuit et magnificatus est Deus ab omnibus qui voluntatem pro facto reputant.
Lit.: vgl. Tubach, Nr. 2392 und Cod. 82, f. 5v
f. 44v
5. Exemplum ut oculos nostros claudeamus a vanitate mulierum
(Fridrich von Amberg in der Tabula: Oculos nostros custodire debemus)
Ex vitis patrum legitur, quod quidam abbas fratrem quemdam a puericia nutrivit in heremo eumque quadam vice in civitatem introduxit …–…
nam hic, inquit, puer, qui numquam mulierem viderat, qui semel incaute aspexit, ecce in quantam concupiscenciam exarsit.
Lit.: vgl. Tubach, Nr. 1571 u. 5365 (Var. 1).
f. 44v
6. Exemplum notabile de perdice
(fehlt in der Tabula)
Est avis perdix, que fovet ova ab alia ave furata. Postquam pulli exeunt audita voce matris ad eam recurrunt …–…
tunc quando tunicam peccati per baptisma exeuntes ad matrem scilicet dei sapienciam redierunt.
Lit.: vgl. Tubach, Nr. 3605.
Titolo del codice: Vincencius Ferrarii OP: Sermones quadragesimales (Freiburg i. Ü. und Umgebung vom 9.-21.3. 1404)
Supporto materiale: Mittelstarkes, gleichmässig beschnittenes Papier; Format 21 x 14,1 cm. f. 45-97; f. 45 grösstenteils leer, f. 48r-50v, 58v-60v, 70v-72v, 78v, 96r-97v leer; Wasserzeichen: Kleeblatt (Briquet, Nr. 6232; Cod. 60, IV); Kleeblatt (vgl. Briquet, Nr. 6232).
Composizione dei fascicoli: 6.-10. Lage: III, V, VI, (7+6), VI.
Disposizione della pagina:
Text in 33-37 Langzeilen. Spiegel 16-17,2 x 9,8 cm seitlich mit Tinte begrenzt: a//b. Schwarze Tinte.
Tipo di scrittura e mani:
Bastarda der Zeit um 1405 von der Hand Friedrichs von Amberg.
Zu bemerken: Diese Texteinheit bildet nicht die direkte Aufzeichnung von angehörten Predigten, sondern wurde wahrscheinlich auf Grund von Notizen zu unbestimmtem Zeitpunkt angelegt (s. die zeitlich unkorrekte Reihenfolge von Cod. 62 VI, 15 u. 16). Brettle (San Vicente Ferrer, 175, Anm. 7) hat wohl Recht, wenn er den Verschreib Friedrichsanno domini Mo CCCC VI und dessen Korrektur auf Mo CCCC IIIIo dahin deutet, dass die endgültige Redaktion des Textes im Jahre 1406 erfolgt sei. Jedenfalls kann die vorliegende Texteinheit nicht als Beispiel eines zeitlichen Zusammenfallens von Abschrift und Foliierung herangezogen werden (z. B. P. Lehmann, Blätter, Seiten, Spalten, Zeilen, in: Erforschung des Mittelalters, Bd. 3, 27).
Contenuto:
Notandum est, quod anno domini Mo CCCC
(VI = durchgestrichen)
IIIIo quidam famosus predicator de ordine Iacobitarum nomine magister Vincencius Ferrarii de Valencia magna oriundus ad Friburgum Oechtlandie applicuit et in medio XLe ibidem predicare cepit per totam illam septimanam; postea vero se transtulit ad villas circumiacentes. Quem ego frater Fridericus minister fratrum minorum provincie superioris Alemanie, sacre theologie professor associens et sequens usque ad dominicam palmarum reportavi omnes sermones, quos tunc predicavit de ore suo meliori modo quo potui et in sexternis sequentibus propria manu conscripsi etc.
Ed.: Bénédictins du Bouveret, Colophons II, Nr. 4455.
f. 46r-47v
1. Sequitur sermo dominica letare in Friburgo: De octo modis orandi. Dominica letare. In Friburgo, anno domini Mo CCCCo IIIIo.
mit Textergänzung f. 45v (b) für f. 46r (b)
Nota 8 modos orandi: primus dicitur elevando oculos ad celum …–…
ymmo et omnes alii fideles ad terram solotenus se prosternunt etc.
(f. 45v)
Oracio enim humiliantis se
(Eccli. 35, 21).
Unde eciam Isai. 48: Vultu in terram demisso …
et descendit iustificatus in domum suam. Luc 18.
Französische Übersetzung bei Raedlé, in: Rev. de la Suisse catholique 5, 1874, 660 ff.
f. 51r-53r
2. In Friburgo Oechtlandie: De extremo iudicio et feria secunda post dominicam letare 1404. Flagellum de funiculis
(Joh. 2,15).
Cum magna diligencia et studio previdere debemus pericula extremi iudicii, quia iacula minus feriunt, que previdentur …
Et sic omnes per ipsam intrantes erunt tuti et securi; ad quam securitatem nos perducat.
Ed.: bei Brettle, San Vicente, 177-181; französische Übersetzung bei Raedlé, Le Couvent, 193-200.
f. 53r- 55r
3. Feria tercia: De extremo iudicio. Nolite secundum faciem iudicare
(Joh. 7,24).
De fine presentis seculi possumus loqui et iudicare sicut de fine unius hominis …
et tunc ibunt hii in supplicium eternum, iusti autem in vitam eternam. Quam etc.
Ed.: bei Brettle, San Vincente, 181-184.
f. 55v-58r
4. Feria quarta in die sancti Gregorii: De extremo iudicio. Nescitis qua hora
(Mt. 24, 44).
De resurreccione universali corporis et anime in die iudicii dicunt doctores sancti et scriptura sacra …
ibunt igitur hii in supplicium eternum, iusti autem in vitam eternam. Quam nobis concedat.
Ed.: bei Brettle, San Vincente, 184-189; f. 61r abgebildet bei Steffens, F. Lat. Palaeograhie, Fribourg 1903, Taf. 87a; Trier 1909, Taf. 1106.
f. 61r-63v
5. In Friburgo feria quinta post letare: De extremo iudicio. Visitabit plebem suam (Lc. 7,16). De extremo iudicio loquendo notandum quod dies illa vocatur dies finalis retribucionis …–…
Penitenciam igitur agite, appropinquabit enim in vous [sic] regnum celorum (Mt. 3,2), quod nobis concedat.
Ed.: bei Brettle, San Vincente, 189-194; f. 61r abgebildet bei Steffens, wie oben f. 55v; R. Pfister, Kirchengeschichte der Schweiz, Bd. 1, Zürich 1964, Taf.
58.
f. 64r-67r
6. Feria sexta in Mureto. Domine veni et vide
(Joh. 11, 34-35).
Pro intellectu verbi narratur historia ewangelii. Circa quod notandum, quod non legitur, quod Christus in vita sua unquam risit …–…
et nos magis plorare debemus. Unde ps. 94: Venite exultemus domino, ploremus coram domino deo nostro etc. (Ps. 94, 1 u. 6).
f. 67v-70r
7. Sabbato in Mureto. In die salutis auxiliatus sum tui (Is. 49,8). Istud est verbum domini ad quemlibet hominem. Nam alloquitur nos more boni ac fidelis medici ad graviter infirmum accedentem …–…
de quo loquitur in themate: In die salutis auxiliatus sum tui etc.
Zusatznota: Nota quod in communicacione eukaristie filius ad minus debet habere XII annos et filia XIIII. In communicacione vero matrimonii est per contrarium, vide licet quod filius ad minus habeat XIIII annos et filie XII.
f. 73r-75v
8. Dominica in passione in Paterniaco magistri Vincencii, anno etc. Mo CCCC 4 to. Quanto magis sangwis Christi (Hebr. 9,14). Intencio sancte matris ecclesie est ad provocandum filios suos ad penitenciam ut peccata in preterito tempore commissa deleantur …–…
qui enim passionem Christi ad memoriam revocat, omnes desolaciones equanimiter portat. Quod nobis concedat etc.
f. 76r-78r
9. Die lune post dominicam de passione domini in Paterniaco. Adhuc modicum tempus
(Joh. 7,33).
De fine mundi loquendo et quantum presens vita durabit duo notabilia premittuntur …
(Lc.16,9), ad que nos perducat etc.
Lit.: Jörg, 82f.
f. 79r-81r
10. Feria tercia in Aventica ante diem palmarum. Vos ascendite ad diem festum hunc
(Joh. 7,8)
Notandum est quod dominus noster Iesus Christus volens nos ascendere ad ipsum in regnum celorum, dicit verbum premissum …–…
quod vero bonum et pro anima utile retinere debemus. Quod nobis concedat etc.
f. 81r-84r
11. Feria quarta ante palmarum in Aventica. Secuntur me et ego vitam eternam do eis (Joh. 10,27-28). Pro ulteriori declaracione scale celestis notandum est, quod dominus noster Iesus Christus volens nobis ostendere modum et formam, per quem debeamus ascendere in celum …–…
trade ergo sibi ista et exhibebis sibi cor tuum et hoc est quod deus a te petit. Unde prov. 23: Fili mi prebe mihi cor tuum etc. (Prov. 23,26).
f. 84r-86v
12. Feria quinta ante dominicam palmarum in Staviaco ad populum. Remittuntur tibi peccata (Lc. 7,48). In verbis istis ostenditur magna misericordia dei, quam facit generi humano …–…
dicitur voce aperta: remittuntur tibi peccata, ubi supra etc., quod nobis concedat.Nota: Residua quatuor membra huius precedentis sermonis predicavit magister Vincencius feria sexta ante dominicam palmarum in Staviaco ante prandium ad populum. Que invenies post sex folia in sermone, qui incipit: Sana me domine. (Cod. 62, f. 93r).
f. 87r-89r
13. Feria quinta in Staviaco ante prandium, collacio ad clerum. Morabatur Iesus cum discipulis suis (Joh. 11,54). In verbis istis ostenditur dignitas discipulorum Christi, quia morabatur cum eis …–…
(Mt. 10,22 u. 24,13), quam salutem nobis concedat etc.
f. 89v-91r
14. Feria quinta in Staviaco monialibus ibidem post prandium. Sequimur te domine
(Dan. 3,41).
Sciendum quod modus et forma, quibus debemus sequi Christum eundo in gloriam celestem proponitur nobis in ipso Christo pro nobis passo …
non sic vivamus, karissimi, sed casto corde et corpore sequamur Christum sponsum nostrum.
(Folgendes durchgestrichen): Quarta virtus est diligencia seu devocio spiritualis. Propter hanc virtutem Christus voluit devote orare in cruce. Unde ait Ieronimus, quod quando Christus fuit elevatus in cruce, tunc incepit orare istum psalmum: Deus deus
meus respice in me (Ps. 21,2).
Notandum quod magister Vincencius predicavit feria 6 post prandium ante dominicam palmarum monialibus ibidem et in eodem sermone dixit residua tria membra sermonis precedentis et pro eorumdem declaracione assumpsit tale thema:
f. 91v-93r
15. Feria sexta post prandium in Staviaco monialibus. Sicut lucerna fulgoris (Lc. 11,36). Quia secundum ewangelium et communem experienciam candela illuminata non ponitur sub modio …–…
et ideo quartus radius sive virtus est diligencia et devocio spiritualis, quam Christus docuit sua devota oracione in cruce. Nam secundum Ieronimum Christus in cruce incepit istum psalmum:
(vgl. durchgestrichenen Schluss Cod. 62, f. 91r)
(Mt. 10,22), quam salutem nobis concedat Iesus Christus filius dei benedictus. Amen.
f. 93r-95v
16. Feria sexta ante dominicam palmarum in Staviaco ad populum ante prandium. Sana me domine
(Jer. 17,14).
Istam oracionem dixit Ieremias plangendo deo infirmitatem suam in persona cuiuslibet peccatoris …–…
nisi peniteant, confiteantur, absolvantur et satisfaciant. De ista materia applica plura si placuerit. (= 2. Teil von Cod. 62, f. 86v). Expliciunt sermones magistri Vincencii.
Lit.: Jörg, 82f.
f. 96r-97v
leer, aber f. 97v unten Wiederholung: Expliciunt sermones magistri Vincencii, dann Reklamante: Januarius
Titolo del codice: Kalendarium quo die et quoto anno Christus opus nostre redempcionis execucioni tradidit (Fridrich von Amberg in seiner Tabula)
Supporto materiale: mittelstarkes Papier, f. 106v-109v leer. Wasserzeichen: Glocke (vgl. Briquet, Nr. 4053; identisch mit Cod. 44 XIII; Cod. 95 VIII).
Composizione dei fascicoli: 11. Lage: VI
Disposizione della pagina:
Text in 7-29 Langzeilen mit Tinten-Liniierung für die Zeilen mit Tagesbuchstaben, welche auch vertikal mit Tintenstrichen vom Text abgehoben sind. Spiegel 16,1 x 10,7 cm allseitig mit Tinte begrenzt: ab//c. Dunkelbraune bis braune Tinte.
Tipo di scrittura e mani:
Bastarda aus dem Jahre 1402 von der Hand Friedrichs von Amberg.
Contenuto:
Numerus K(alendis) Januarius dierum 1. A. Secundo anno usuali non emergenti circumcisio domini facta est et inposicio nominis Iesus. Notandum quod annus emergens secundum Hebreos incipit a marcio. Annus vero usualis secundum latinos incipit a kalendis januarii …
December 25. b. Nativitas domini. Nocte dominice diei fluxerant ab Adam anni 5199. Unde versus: Ante Iesum CC minus uno milia quinque. Canon super miracula Christi scripta in spaciis precedentis kalendarii omnibus studiosis et diligentibus benignum Iesum, frater E[berhardus de Zwiefalten] dictus prior vitam bonam et exitum beatum. Cum omnis doctrina Christi et ipsius accio
christiani sit leccio, ut magis sensibus vestris inhereat per circulum anni, quo etatis sue anno, qua die, quo loco rex noster docuerit vel singna fecerit, prout potui ex hystoriis et sermonibus et secundum quod racio dictat collegi, iuxta istud: Beati qui scrutantur testimonia eius in toto corde exquirunt eum etc. (Ps. 118,2). Explicit etc anno 1402.
Lit.: vgl. Stuttgart HB I 77, f. 2r-7v; HB I 243, f. 1a ff. mit Verweis auf die Annales monasterii Zwiefaltensis P. 1., Augsburg 1697, S. 296; vgl. St. Gallen, Cod. 753, S. 356 ff., dazu: P. Lehmann, Mittelalterliche Büchertitel, in: Erforschung des Mittelalters V, 12; Explicit etc. anno 1402. Bas. A x 118, f. 73r (1440) Eberhard von Zwiefalten.
[Zusatznota]: Hec sunt peccata, que dimissa per penitenciam redeunt: Qui fratres odit, apostata fit, spernitque fateri, penituisse piget pristina culpa redit.
f. 106v-109v leer; f. 109v unten Reklamante: Facite vobis
Numerazione delle pagine: Ältere Foliierung 100 46 - 100 57. Es handelt sich um die Fortsetzung von Cod. 44 XI und Cod. 82 II B. Vom gleichen Foliator stammen wahrscheinlich Cod. 62 XI und Cod. 82 I, II A, III, V.
Composizione dei fascicoli:
f. 110-121; f. 113v u. 121v grösstenteils leer; 12. Lage: VI
Disposizione della pagina:
Text in 38-40 Langzeilen. Spiegel 15,4 x 10,8 cm allseitig mit Tinte begrenzt: a//b. Braune Tinte.
Tipo di scrittura e mani: runde, flüchtige Bastarda von einer Hand des 14./15. Jahrhunderts (P, schreibt auch Cod. 44 XI, Cod. 62 XIV, Cod. 82 I, Füllsel, II, III, Cod. 95 VI).
Contenuto:
f. 110r-111r
1. Dominica octava post pentecostes
(T 48)
Facite vobis amicos
(Lc. 16,9).
Ex hac parabola aperte colligitur quod numquam debeat esse securus, cui commissa sunt bona alterius …
de hiis ergo dominus dicit: Facite vobis amicos etc. Rogemus ergo dominum etc.
Lit.: Schneyer, Rep. V: Servasanctus de Faenza OFM, Nr. 97.
f. 111v-112v
2. (De beato Bartholomeo)
(S 61, fehlt in der Tabula Friedrichs von Amberg)
Si quis voluerit tecum iudicio contendere
(Mt. 5,40).
Et potest hoc verbum predicari ad laudem beati Bartholomei, qui pallium carnis sue persecutori dimisit, ut tunicam iusticie retineret …
unde beatus Bartholomeus, quia in pallio humilitatis in hac vita domino deservuit, ideo pallio laudis in patria vestietur. Rogemus.
f. 112v-113v
3. De apostolis et de aliis sanctis
(C 2)
Sicut dilexit me pater
(Joh. 15,9).
Quia sancti apostoli de summis et sunt in celo et fuerunt in mundo, ideo singulariter multiplicia ewangelia in eorum festivitate leguntur de dileccione …
nam diligere deum ex toto corde est diligere dulciter, diligere in tota anima est diligere sapienter, diligere in tota mente est diligere fortiter. Hec invenies in sermone de Ybe (?), videlicet: Diliges dominum deum tuum etc.
Lit.: vgl. Schneyer, Rep. I: Bertholdus de Ratisbona, Nr. 195, 412.
f. 114r-115r
4. Dominica secunda in quadragesima (T 20) Levantes oculos suos neminem viderunt
(Mt. 17,8).
In hiis verbis duo notantur. Primum est abnegacio terrenorum, ibi: Levantes oculos. Secundum est contemplacio supernorum, ibi: Neminem viderunt …
(Mt. 17,9) dei ad vitam eternam, ad quam nos perducat.
Zusatznota: f. 115r-116r Hic nota de anima devota, divino igne accensa, volens ascendere in montem contemplacionis sive dulcedinis interne, debet assummere istos tres discipulos: Petrum, Iacobum et Iohannem …–…
und wil dir danken und wil dich croenen mit im selben, sic dicens: hec est anima mea dilecta, in qua mihi bene complacui, ipsam audite dic(ere?) factis angelis, qui ducunt eam ad celeste et eterne [sic] qaudium, ad quam [sic] nos etc.
f. 116r-117r
5. Dominica tercia in quadragesima
(T 21)
Cum fortis armatus
(Lc. 11,21).
Atrium istud est cor humanum, quod custodit dominus, videlicet vectibus et proicit eos ante cor et claudit ne in peccatum cadat et exeat …
septimus demon est luxurie etc.
f. 117r-117v
6. Dominica letare
(T 22)
Est puer unus hic
(Joh. 6,9).
Dicit Augustinus: non est magnum pascere ventros iterum morituros, sed magnum est pascere animas in eternum victuras …
Quinto: habebit loci amenitatem. Ille locus erit et est pulcher et amenus. Rogemus.
Lit.: vgl. Schneyer, Rep. III: Jacobus de Voragine OP, Nr. 52.
Zusatznota:
f. 117v-118r Nota quod hunc panem manducant quatuor genera hominum indigne …–…
quia unum sine altero bono modo stare non potest. Rogemus etc.
f. 118r-119v
7. Dominica in passione
(T 23)
Iesus autem abscondit se
(Joh. 8,59).
Dominus noster Iesus Christus, si aliquando dicebat, hoc ordinabat ad nostram instruccionem …
vel ardor penitencie, ad quam provocantur.
Lit.: Schneyer, Rep. III : Jacobus de Voragine OP, Nr. 55 (ohne vorliegende Handschrift).
f. 119v-121v
8. Dominica palmarum
(T 24)
(zusätzlich von Fridrich von Amberg in der Tabula: Nota!)
Plurima autem turba
(Mt. 21,8).
Maiorem semper in vita sua Christus familiaritatem suam habuit cum pauperibus …
que velebat altare penitus removetur et quod nobis etc.
Lit.: Schneyer, Rep. III: Jacobus de Voragine OP, Nr. 58 (ohne vorliegende Handschrift).
Titolo del codice: Henricus de Friemar OESA, Anonyma
Supporto materiale: Mittelstarkes Papier. Wasserzeichen: 2 neben einander liegende Kreise, die durch einen mit einem Kreuz abgeschlossenen Stab verbunden und halbiert sind (vgl. Briquet, Nr. 3189; identisch mit Cod. 95 IX a).
Numerazione delle pagine: Ältere Foliierung 73-82, wahrscheinlich Fortsetzung von Cod. 95 IX b.
Composizione dei fascicoli: 13. Lage: (6+4)
Disposizione della pagina:
Text in 44-47 Langzeilen. Spiegel 17 x 12 cm allseitig blind begrenzt: a//b. Dunkelbraune Tinte.
Tipo di scrittura e mani: unregelmässige, platte Bastarda von einer Hand der 2. Hälfte des 14. Jahrhunderts (AC, schreibt auch Cod. 95 IX A und möglicherweise Cod. 95 IX B).
Decorazione: Gebrauchsrubrizierung nicht von der Hand Friedrichs von Amberg.
Contenuto:
f. 122r-123r
1. In festo pasce
(T 28)
Hec dies quam fecit dominus
(Ps. 117,24).
In verbis propositis sacratissima dies pasce …
Quibus dotis vestiri concedat nobis etc.
Lit.: Schneyer, Rep. II: Henricus de Friemar OESA, Nr. 318 (ohne vorliegende Handschrift).
f. 123r-125r
2. Dominica in octava pasce
(T 29)
Gavisi sunt discipuli
(Joh. 20,20).
Notandum quod a die resurreccionis usque ad diem ascensionis inclusive apparuit discipulis et mulieribus amicis X vicibus. Primis quinque vicibus apparuit Christus in die pasce diversis personis, quantum ex ewangelio haberi potest …
licet in fruicione principalius sunt due forme absolute et priores delectacione sive gaudio. Igitur etc.
f. 125r-127r
3. In festo pasce
(T 28)
Si consurrexistis cum Christo
(Col. 3,1-2).
In verbis propositis apostolus nobis statum anime devote cum Christo spiritualiter resurgentis describit …–…
(1. Tim. 6,16), quod nobis congnoscere et degustare concedat, qui cum patre etc.
Lit.: Schneyer, Rep. II: Henricus de Friemar OESA, Nr. 319 und 320 (ohne vorliegende Handschrift).
f. 127r-128r
4. Dominica tercia post octavam pasce
(T 31)
Modicum et iam non videbitis me
(Joh. 16, 16-17).
Anima qualitercumque contempletur deum, modicum durat seu durare potest illa dei presencia in contemplacione …–…
(Joh. 16,22), ad quod gaudium nos perducat etc.
f. 128r-129r
5. Dominica secunda in quadragesima
(T 20)
Assumpsit Iesus Petrum
(Mt. 17,1-2).
Unde fuit longe super claritatem vultus Moysi et Marie, que fuerunt claritates alterius generis …
vel cum certum est factum esse malum, non debemus ipsum iudicare esse dampnandum.
f. 129r- 130r
6. Item ut supra
(T 20)
Assumpsit Iesus Petrum … (Mt. 17,1). In serie huius ewangelii raptus mentalis
transformacionis nobis describitur …–…
Septimum: ad se reverso levantes oculos suos neminem viderunt, et postea: Nemini dixeritis etc. (Mt. 17,6-8).
Lit.: vgl. Schneyer, Rep. III: Jordanus de Quedlinburg OESA, Nr. 205.
f. 130r-131v
7. De conversione sancti Pauli
(S 20)
Scio hominem in Christo etc. (2. Cor. 12,2). Quoniam raptus est in paradysum et audivit archana verba, que non licent homini loqui, primo dicetur quomodo fidelis anima se debeat tenere in divinarum revelacionum propalacione [sic] …–…
non enim audebat (Moses) aspicere contra dominum et postea adeptus est dei visionem in monte Synai. Ps. Audiam quid loquatur in me dominus (Ps. 84,9).
f. 131v.
8. (Anfangsfragment, durchgestrichen, fehlt in der Tabula Friedrichs von Amberg)
(T 20)
Hic est filius meus dilectus
(Mt. 17,5).
Nota quod quilibet homo est filius dei qui sancte vivit, quod patet tripliciter. Primo ex virtute existendi, unde dicit: Hic est. Secundo ex felicitate predestinandi, ibi: Dilectus. Tercio ex indicibili unione sui et dei …–…
(Reklamanten von Fridrich von Amberg:) et postea discipuli.
Lit.: vgl. Clm 8991, f. 144v-146r.
Titolo del codice: Sermones magistri Francisci de Mayronis
Supporto materiale: aus teilweise stark abgegriffenem und beschmutztem Papier von unterschiedlichem Format:
Formato: 20,3-21 x 14-14,5 cm.
Wasserzeichen: Helm (vgl. Briquet, Nr. 2891); Schwert (vgl. Briquet, Nr. 5104); 2 Kreise (vgl. Briquet, Nr. 3181; Cod. 62 IX; identisch mit Cod. 82 I).
Composizione dei fascicoli: 14.-19. Lage: (5+6), 2 II, (2+3), (4+5), IV
Disposizione della pagina:
Auffallend sind die vertikalen Marginallinien mit Querstrichen zur Hervorhebung der inneren Textgliederung. Text in 34-37 Langzeilen. Spiegel 14,5-16 x 11,3 cm blind begrenzt: a//b. Schwarze und braune (f. 168v-169v) Tinte.
Tipo di scrittura e mani: flüchtige, unregelmässige Bastarda von einer Hand des 14. Jahrhunderts.
Contenuto:
f. 134r-134v
1. (Durchgestrichenes Schlussfragment, unidentifiziert)
(T 14 ?)
… et postea discipuli ad exemplum eius, ubi et Christus ipse dormivit sopore mortis. Item Rabanus: cum igitur Christus in cruce positus fuisset …–…
et ego dispono vobis (Lc. 22,29).
f. 134v-139v
2. Item de sancto Paulo, sermo Francisci Mayronis
(Fridrich von Amberg in der Tabula: De sancto Paulo) (S 46/2)
Vas eleccionis est mihi iste (Act. 9,15). Quia secundum doctrinam beati Dyonisii, de divinis nominibus, capitulo quarto, omnis creatura secundum gradum sue entitatis …–…
et ideo iuste fuit in sublimibus collocatum locis celestibus, ad quem nos perducat.
Lit.: Schneyer, Rep. IV: Petrus Aureoli OFM, Nr. 157; vgl. Schneyer, Rep. II: Franciscus de Mayronis OFM, Nr. 127; Cenci, Manoscritti, Nr. 360t, 136be (Franciscus Mayronis).
f. 139v-144v
3. Item de penitentia sermo bonus Francisci Mayronis
(Fridrich von Amberg in der Tabula: De penitencia)
Penitenciam agite
(vgl. Mt. 3,2 u. 4,17).
Quia beatus Iohannes convocans populum ad baptismum fluminis assumpsit quasi pro themate verbum propositum …–…
hanc iteratam ad penitenciam revocacionem impossibile ponit apostolus ad Ebreos 7. In nomine dei explicit.
(FA in margine: Quarta pars deficit).
Lit.: Cenci, Manoscritti, Nr. 121f; vgl. Clm 26946, Clm 8991, f. 30v-36v;
f. 144v-152v
4. Dominica in quadragesima sermo bonus Francisci Mayronis
(Fridrich von Amberg in der Tabula: De eadem (vorgängig: Dominica prima quadragesime) (T 19)
Ductus est Iesus in desertum
(Mt. 4,1).
Ad cuius declaracionem intelligendum quod duo sunt actus strenuitatis ex quibus solent milites boni commendari …–…
det autem nobis deus sic potestatem diripere et deo servire, ut ad vitam eternam.
Lit.: Schneyer, Rep. IV: Petrus Aureoli OFM, Nr. 290; vgl. Clm 8991, f. 36v-41v; Cenci, Manoscritti, Nr. 136t, 230ac (Franciscus Mayronis).
f. 152v-153r
5. De sancto Petro sermo bonus Francisci Mayronis
(Titel und Text durchgestrichen)
Quodcumque ligaveris super terram (Mt. 16,19). Duos fines ultimos futuros esse in seculi consummacione describit beatus Augustinus, 21o libro de civitate …–…
qui solem suum oriri facit super bonos et malos et pluit super iustos et iniustos (Mt. 5,45).
Lit.: Schneyer, Rep. II: Franciscus de Mayronis OFM, Nr. 131 (ohne vorliegende Handschrift); dazu: Cenci, Manoscritti, Nr. 136au, 230t, 360c.
Zu bemerken: Unvollständig und durchgestrichen, da zwischen f. 152 und 153 mehrere Blätter fehlen.
f. 153r-156v
6. Item de annunciacione virginis gloriose sermo Francisci Mayronis
(S 28)
(Fridrich von Amberg in der Tabula: De annunciacione)
Primus dies erit vobis celeberrimus (Lev. 23,7). Quia secundum doctrinam beati Dyonisii de divinis nominibus, capitulo 7, mens nostra habet duplicem virtutem ad intelligendum …–…
(Apoc. 19,7), ad quas nupcias nos perducat Christus, qui benedictus in secula. Amen.
Lit.: Schneyer, Rep. II: Franciscus de Mayronis OFM, Nr. 168; vgl. Schneyer, Rep. IV: Petrus Aureoli OFM, Nr. 128; Cenci, Manoscritti, Nr. 136bc (Franciscus Mayronis); O. Bonmann, in : FS 21 (1934) 339 (Marquardus de Lindau OFM).
f. 156v-157v,161r
7. Eiusdem Mayronis
(S 28)
(Fridrich von Amberg in der Tabula: De eodem)
Ave gracia plena (Lc. 1,28). Quia in hac sacra sollempnitate fuit per Gabrielem archangelum oraculum salutacionis virginis inchoatum, quod per Elisabet fuit consummatum …–…
istam enim graciam non solum habuit ad plenitudinem, sec eciam ad redundanciam. Zu bemerken: Vor den fehlenden Bl. f. 158-160 schrieb Fridrich von Amberg f. 157v: Residuum istius sermonis modicum est et modicum valet. Der Schlussteil f. 161r ist durchgestrichen.
f. 161r-168r
8. Dominica resurreccionis Domini
(T 28)
et resurreccione mortuorum Francisci Mayronis
(Fridrich von Amberg in der Tabula: De resurrecione Christi et mortuorum)
Ego sum resurreccio et vita
(Joh. 11,25).
Quia nota[biliter] in prima istius sermonis particula describitur resurreccio corporis Christi veri cum dicitur: Ego sum …
quia licet possimus intelligere renovari aliquam rem …
(Schluss fehlt).
f. 168v-169v
9. In vigilia pasce
(Fridrich von Amberg in der Tabula: De eadem) (T 27)
Ero vobis in patrem
(2. Cor. 6,18).
Scriptura sancta ostendit nobis unum pulchrum exemplum et est tale: Genesis dicit quod Iacob erga filios suos sicut bonus pater habebat magnam benignitatem …
factus es leo per superbiam, porcus es per gulam, ursus es per luxuriam, lupus es per rapinam, canis rapidus per iram, serpens per doctrinam, vulpis per astuciam.
f. 170r-174r
10. De ascensione domini multa bona Francisci (?)
(Fridrich von Amberg in der Tabula: De ascensione domini) (T 36)
In sacra scriptura primo apparuit Marie Magdalene, deinde aliis. Require in alio sermone pasce: Iesum queritis. Sed remanet dubium quia durum videtur quod Christus primo apparuit Magdalene quam matri sue …–…
istius tamen regni felicitatis, ad quod Christus hodie pervenit, ipse nos participes efficiat, qui cum patre etc.
Vgl. Cod. 62 X, 11.
f. 174r-176v
11. Dominica in Septuagesima (sermo bonus)
(T 16)
Homo cum in honore esset etc. (Ps. 48,13 u. 21). Quia dominica in LXXa, idcirco dimittitur Alleluia, quod est canticum leticie …–…
sic bona per Christum inducta superant mala per Adam inflicta, quorum bonorum participes nos efficiat, qui sine fine vivit et regnat.
Lit.: Schneyer, Rep. IV: Petrus Aureoli OFM, Nr. 26; vgl. Cod. 62 X, 10.
f. 176v-177v
12. Dominica palmarum
(T 24)
Cum appropinquaret [sic] Iesus Ierosolimam et venisset Bethphage etc. (Mt. 21,1). In isto ewangelio colliguntur 7 sacra misteria, quorum primum est de rege Christo …–…
ut possint finaliter pervenire ad contemplacionem eternam, ad quam nos perducat. Amen.
Lit.: vgl. Schneyer, Rep. IV: Petrus Aureoli OFM, Nr. 14.
f. 177v
13. (De sancto Johanne Baptista)
(ohne Titel, fehlt in der Tabula Friedichs von Amberg) (S 44)
Inter natos non surrexit etc. (Mt. 11,11). Quia inter cetera laudis preconia, quibus salvator noster commendat personam Ioannis Baptiste, istud optinet [sic] principatum; idcirco ad declarandam magnitudinem solempnitatis eius convenienter assummitur istud verbum …–…
occurrunt alique consideraciones
Lit.: vgl. Cenci, Manoscritti, Nr. 136bs, 146bm, 386bd (Franciscus Mayronis); hier Anfangsfragment.
Titolo del codice: (Johannes Gobi OP, Varia anonyma)
Supporto materiale: Das in der Mitte der Lage eingeschobene Doppelbl. (f. 183f.) ist von kleinerem Format:
Formato: 20,2 x 14 cm.
Wasserzeichen: 2 Kreise (vgl. Briquet, Nr. 3226; Cod. 62 IV) 2 Kreise (vgl. Briquet, Nr. 3165; Cod. 62 IX).
Numerazione delle pagine: Die nicht von Friedrich von Amberg stammende Foliierung ist von gleicher Hand wie die ältere Blattzählung in Cod. 62 XIII.
Composizione dei fascicoli: f. 182, 183v, 184v-188v leer; 20. Lage: (6+5).
Disposizione della pagina:
Text in 28-30 Langzeilen (eingeschobener Bogen 62 Langzeilen). Spiegel 15-15,5 x 11,1 (eing. B. 16,5 ,4) cm allseitig mit Tinte und blind (eing. B.) begrenzt. Schwarze und grau-braune (eing. B.) Tinte.
Tipo di scrittura e mani: spitze, kurrente Bastarda von einer Hand des 14. Jahrhunderts. (AP, Hauptteil) und sehr kleine, runde Bastarda von einer Hand des 14. Jahrhunderts. (AQ, eingeschobener Bogen, ähnl. L in Cod. 62 III).
(f. 178r)
a) Pro die cene domini notatur primo quod corpus Christi est curatum veneni Nota quod corpus Christi dicitur curatum veneni propter peccatum hominis infusi et est erreccio serpentis salutiferi contra dyabolum. Serpens enim secundum philosophum de medulla hominis mortui nascitur …–…
liberet ipsum hominem fidelem ab omni morte.
(f. 178r)
b)
(fehlt in der Tabula Friedrichs von Amberg)
Nota quod corpus Christi debet velari ne esset horror bonis comedere crudam carnem et humanam …–…
et propter hoc verum corpus Christi existere non dubitabat. Zu bemerken: Das Exemplum entspricht Tubach, Nr. 2689c.
(f. 178v)
c)
(fehlt in der Tabula Friedrichs von Amberg)
Nota quod consulendum est, quod illi qui senciunt in se bullire sanguinem Christi sepius communicent …–…
ut vadas ad patrem me tecum recipiendo. Qui statim post hec verba spiritum exalavit. Zu bemerken: vgl. Tubach, Nr. 2691; Cod. 109 III, 18.
(f. 179r)
a) Abstinencia multa bona facit Abstinencia multa bona facit; nam deum placat. Unde legitur in vita predicatorum …–…
qui audito miraculo in melius persevaravit.
(f. 183r)
a) Feria tercia pasce
(T 28/3)
Videte manus meas (Lc. 24,39) Secunda introduccio: Quid enim est Vide manus et pedes, ubi Christum Iesum et eius opera non oculo corporaliter, sed cordiali Conspicere …–…
et posita luminacione medii ex parte Christe dicere possum: Videte manus etc. quoniam ego sum. Zu bemerken: Fest und Thema aus der Tabula Friedrichs erschlossen. Secunda introduccio steht in margine von erster Hand.
(f. 184r)
b) De eadem
(vorgängig: Dominica palmarum) (T 24)
Humiliavit semetipsum
(Phil. 2,8).
Quia contraria contrariis curantur tam in corporalibus quam in spiritualibus, igitur quia peccatum primorum parencium fuit superbia …
et bene usque ad mortem, quia cum primus homo sicud [sic] et quilibet alius homo est omnimodo pauper iuxta istud quod scribitur …
Zu bemerken: Fortsetzung fehlt;
vgl. Schneyer, Rep. III: Jacobus de Losanna OP, Nr. 178.
Titolo del codice: Exposicio misse a folio 189 usque ad 209
Supporto materiale: Mittelstarkes Papier. Wasserzeichen: 2 Kreise, dazwischen Stab mit Sternen an den Enden (vgl. Briquet, Nr. 3231).
Numerazione delle pagine: Alte Lagezählung 4 u. 5 auf der ersten Recto-Seite unten.
Composizione dei fascicoli: f. 205v, 209r-210v leer; 21.-22. Lage: VI, V.
Disposizione della pagina:
Text in 34-36 Langzeilen. Spiegel 17,6 x 11,8 cm, allseitig mit Tinte begrenzt: a//b. Dunkelbraune Tinte.
Tipo di scrittura e mani: flüchtige, unregelmässige Bastarda von einer Hand des 14./15. Jahrhunderts (AR).
Contenuto:
f. 189r-208vNotanda sunt quedam in generali de missa. Primo quod missa suo modo plena est misteriis sicud [sic] mare guttis ,sicud sol antomis, sicud firmamentum stellis et sicud celum empireum angelis. Item per altare intelligimus crucem, per calicem sepulcrum, per patenam lapidem superpositum …–…
similiter in sacramento primum a patre nobis per beatificacionem qua nobiscum esse incipit, postea a nobis patrem per oblacionem, qua pro nobis missus intercedit, qui vivit etc.
Lit.: vgl. Clm 7069, f. 1-11, nach A. Franz, Die Messe im deutschen Mittelalter, Freiburg i. Bg. 1907, Nachdruck Darmstadt 1963, S. 507.
f. 209r-210v leer
Supporto materiale: Mittelstarkes Papier. Wasserzeichen: Frucht (vgl. Briquet, Nr. 7341); Jagdhorn (vgl. Briquet, Nr. 7665)
Numerazione delle pagine: Ältere Foliierung 73-94 von gleicher Hand wie die noch heutige gültige Zählung von Cod. 62, XI.
Composizione dei fascicoli: f. 211v u. 212r teilw. leer; 23.-24. Lage: VI, (6+4).
Disposizione della pagina:
zu Beginn der Texteinheit (f. 211r-214r), Text in 41-49, ab f. 224r in 38 Langzeilen. Spiegel 16,5-17 x 10,3 cm, allseitig blind und mit Blei begrenzt. Gebrauchsrubrizierung von der Haupthand H.
Tipo di scrittura e mani: kleine, spitze Bastarda von einer Hand des 14./15. Jahrhunderts. (H, schreibt auch Cod. 44 IV, Cod. 63 III, Cod. 82 IV, Cod. 83 IV, VII, Cod. 95 II, V) und kleine, rundere Bastarda von einer Hand des 14. Jahrhunderts (AS).
Contenuto:
(f. 211r-211v )
1. Dominica 22a (post penthecostes)
(T 62)
Abeuntes pharisei consilium inierunt
(Mt. 22,15).
In hoc ewangelio duo notantur: phariseorum dominum persequencium insidiacio et domini oculta cordis congnoscentis sapiencia …–…
quia sicut ait Augustinus: qui veram fidem de deo habet, non cupit in hiis miseriis fieri dives nec plus est ei mundus quam deus. Secundo in denario actenditur forma …
Zu bemerken: Anfangsfragment; vgl. Cod. Avignon 597.
(f. 212r-213r)
2. De sacramento eukaristie. Iste panis est cibus verus anime, sicut dicit Christus; Johannes: Ego sum panis viws [sic], qui de celo descendi (Joh. 6,51) et iterum dicit ad angelum: Ego sum cibus grandium, scilicet qui sunt magni in fide, spe et caritate et aliis virutibus …–…
(Joh. 6,35), cuius sacietatis nos participes faciat Christus Iesus etc.
(f. 213r-214r )
3. De resurreccione domini
(Fridrich von Amberg in der Tabula: De eodem (vorgängig: In festo pasce) (T 28)
Si consurrexistis cum Christo … (Col. 3,1). Hiis verbis apostolus dat nobis intelligere aliam resurreccionem esse in spiritu seu anima quam illam, quam in die iudicii expectamus …–…
et unus cum eo spiritus effectus per castum amorem et mundicie conformitatem, ad quam nos etc.
(f. 214r )
4. Nota
(fehlt in der Tabula Friedrichs von Amberg)
Nota quod existens in mortali necesse habet, ut oracio alicuius iusti primam graciam sibi promereatur, cum per se non possit promereri …–…
propter hoc dicitur Job 5 Ad aliquem sanctorum convertere (Job 5,1).
(f. 214v-219v,)
(221r-223v)
5. De sacramento eukaristie Memoriam fecit mirabilium suorum … (Ps. 110, 4-5). Tria sunt preconia, ex quibus principes solent commendari principaliter. Primum est potencia …–…
(f. 219v)(f. 221v)
superfluum materie huius require post subsequentem sermonem tali signo O (dazwischen Nr. 6 In festo penthecostes)(Joh. 6,35), cuius sacietatis nos participes faciat crucifixus, qui cum patre et spiritu sancto vivit et regnat in secula seculorum.
Lit.: Sermo oder Eucharistietraktat verschiedenen Autoren zugeschrieben; cf. Schneyer, Rep. III: Jacobus de Losanna OP, Nr. 927 (Series annexa Cod. Paris Nat. Lat. 3554); id. Rep. III: Johannes Milic de Kremsier, Nr. 120; id. Rep. IV: Petrus Aureoli OFM, Nr. 23; id. Rep. IV: Petrus Roger OSB (Clemes VI.), Nr. 62; Zumkeller, Manuskripte, Nr. 298 und 881 (Henricus de Friemar OESA, dazu: Würzburg M. ch. f. 137, f. 64v-74v); A. Madre, Nikolaus von Dinkelsbuehl, 319, Nr. 7; B. Ministeri, De vita et operibus Augustini de Ancona (Bibliotheca Augustiniana Medii Aevi, Ser. II, T. III), Rom 1953, 85; Nicolaus de Lyra, Clm 19885, f. 128r; Franciscus de Mayronis OFM, in: Bologna Archigin. A 1292, f. 85r, Clm 17456, f. 163v, Clm 27417, f. 132; Cenci, Manoscritti, Nr. 136u, 230s, 360aa; Anonymus, in: Cod. Vat. lat. 3554, f. 215.
Ähnlich Cod. 62, XIII, 7. Ein Vergleich zwischen dem vorliegenden Text, der nirgends erwähnt ist, und der von Fridrich von Amberg
Franciscus de Mayronis OM zugeschriebenen Busspredigt oder -theorie in Cod. 62, X, 3 zeigt stilistische und aufbaumässige Übereinstimmung, so dass für diesen Text als Autor am ehesten Franciscus de Mayronis OM in Frage kommt.
(f. 219v-221r )
6. In festo penthecostes
(T 39)
Repleti sunt omnes spiritu sancto (Act. 2,4). Moris est apud mundi principes et magnates, quod quando veniunt ad terras alienas, si ab ipsis petantur magna et preciosa munera, tunc solent se aliqualiter excusare …–…
tot rudes instruere, inscios erudire, ad quem nos perducat, qui cum patre et filio etc.
(f. 223v-232v)
7. De corpore domini materia bona
(Fridrich von Amberg in der Tabula: De eodem (vorgängig: De sacramento eukaristie)
Accipite et manducate … (1. Cor. 9,24) et in epistola utriusque festi. Urbanus papa quartus, sicut recitatur in Clementinis sive libro primo in rubrica de reliquiis in veneracione sanctorum, inducens mentes fidelium ad devocionem et veneracionem summi et inestimabilis sacramenti altaris … 6 per ordinem videnda … de eius entitate, secundo de eius integritate, tercio de eius veritate, quarto de eius bonitate, quinto ad ipsum sumendum disposicione, sexto de eius operacione …–…
eo modo quo realiter et essencialiter extra univit sibi humanam naturam. Rogemus etc.
Lit.: Scheint unter Änderung der Einleitung und Erweiterung der 4 Hauptpunkte eine Umarbeitung von Cod. 62, XIII, 5 zu sein; vgl. auch Stuttgart HB I 83, f. 109va und HB I 202, f. 133rb.
Supporto materiale: Mittelstarkes Papier. Wasserzeichen: Ochsenkopf (Piccard I, 434); Frucht (vgl. Briquet, Nr. 7350).
Composizione dei fascicoli: f. 243v-246v leer; 25. Lage: VI
Disposizione della pagina:
Schrift ab f. 242v grösser. Text in 38-48 Langzeilen. Spiegel 16,2 x 11,2 cm allseitig blind und mit Blei begrenzt: a//b. Dunkelbraune Tinte.
Tipo di scrittura e mani: runde, flüchtige Bastarda von einer Hand des 14. Jahrhunderts. (P, schreibt auch Cod. 44 XI, Cod. 62 VIII, Cod. 82 I, Füllsel, II, III, Cod. 95 VI).
Decorazione: Gebrauchsrubrizierung nur f. 235r/v, nicht von der Hand Friedrichs von Amberg.
Contenuto:
f. 235r-235v
1. (Sermo super Pater noster)
(fehlt in der Tabula Friedrichs von Amberg)
Pater noster qui es in celis (Mt. 6,9). Verbum salvatoris ad discipulos docens eos orare. Luc. 11 dicitur, cum Iesus in quodam loco oraret et ab oracione cessaret, dixit unus ex discipulis eius ad eum: Domine doce nos orare (Lc. 11,1) …–…
quia, qui saporem huius degustaverit a deleccione luxurie delongabitur et sequitur pax, que cum patre vel in patria erit etc.
f. 235v-241r
2. De eodem
(vorgängig: De sacramento eucaristie)
Probet autem se ipsum homo … (1. Cor. 11,28). Hic est panis, qui de celo descendit secundum Iohannem et ideo si quis manducaverit ex hoc pane dingne, vivet in eternum. Qui autem manducat indingne, iudicium sibi manducat (Joh. 6,59) …–…
quia ergo digne sumentibus corpus Christi conferuntur bona presencia et futura ut dictum est, quare etc.
f. 241r-242v
3. De sancto Martino (S 81) Oculi mei semper ad dominum (Ps. 24,15). Ad completam visionem neccessario requiruntur ista: videlicet debita disposicio oculi puta obiecti …–…
et propter hoc eciam sapienciam laudabunt et cavebunt offendere magestatem [sic] .
f. 242v-243r
4. De eadem
(vorgängig: Dominica Palmarum) (T 24)
Secundum gloriam eius multiplicata est
(1. Mac. 1,42)
In verbis istis notantur duo, que hodie colit ecclesia: primum est honor et reverencia dei filio exhibita in hodierna processione …
(Ps. 10,7) deus meus, si ista erunt in parte calicis, quid erit in toto calice? De illo calice bibent omnes peccatores …
Zu bemerken: Anfangsfragment.
Titolo del codice: (Aldobrandinus de Tuscanella OP, Engelbertus de Colonia OFM, Anonyma)
Supporto materiale: aus stark abgegriffenem und besonders gegen Schluss von Wasser beschädigtem Papier. Wasserzeichen: Axt (Briquet, Nr. 7488).
Composizione dei fascicoli: f. 250r/v teilweise leer; 26.-27. Lage: VI, (6 + 5)
Disposizione della pagina:
Text in 44 Langzeilen. Spiegel 18,5-19 x 11,5-12,5 cm ohne sichtbare Begrenzung. Dunkelbraune Tinte.
Tipo di scrittura e mani: kleine, sehr flüchtige und ziemlich runde Bastarda von einer Hand des 14. Jahrhunderts (AU).
Contenuto:
f. 247r-248v
1. In die nativitatis domini, sermo de nativitate
(Fridrich von Amberg in der Tabula: De nativitate domini) (T 6)
David et universus Israel
(2. Reg. 6,5).
Sicut princeps vel dominus terre se habet et dispositus est, ita et populus tocius terre …
et tandem ad eternam beatitudinem perducendo, quod nobis prestare dignetur puer benedictus Iesus Christus.
Lit.: vgl. Vat. lat. 1287, f. 185v-187v.
f. 249r-250r
2. Nota applicabile quoddam de fortitudine si vis vel de voluntate
(Fridrich von Amberg in der Tabula: Quantum malum et quantum bonum consistit in propria voluntate)
Nota quantum malum consistat in retencione proprie voluntatis, que talis de facili peccat in spiritum sanctum, quod est vix remiscibile …–…
hoc aurum domino a magis utilitate offerebatur.
f. 250v-252v
3. In die veneris sancta
(T 27)
Tristis est anima mea etc. (Mt. 26,38 und Mc. 14,34). Circa mortem Christi IX sunt notanda. Primum est, quomodo fuit traditus. Quod sic factum est, quia post resuscitacionem Lazari venit in Bethaniam …–…
Unde dicens: peccavi tradens sanguinem iustum (Mt. 27,4), si addidisset: Deus propicius est mihi peccatori (Lc. 18,13), salvatus fuisset.
f. 253r-253v
4. De triplici loco creaturarum In pace factus est locus eius etc. (Ps. 75,3). Secundum diversitatem creaturarum diversa loca sunt inventa. Nam est locus suppremus, qui est perpetue tranquilitatis …–…
in quo perfecte operantur, delectantur, conservantur et quietantur.
Lit.: Schneyer, Rep. I: Aldobrandinus de Tuscanella OP, Nr. 312 (ohne
vorliegende Hs.). Zum Autor: Käppeli, SSOPMA I, 40-46.
f. 253v-254v
5. De eodem
(Fridrich von Amberg in der Tabula, vorgängig: In festo pasce) (T 28)
Que sursum sunt querite (Col. 3,1). Si queritis, querite. Querit enim mestus solacium,
fessus quietem et terminum, delicatus locum mundum …–…
quia nichil aliud est querere nisi deum per negacionem omnis creature querere, ut ipsum proprie possit invenire. Rogemus etc. Amen.
f. 254v-255r
6. Feria secunda pasce
(T 28/2)
Nonne cor nostrum ardens erat (Lc. 24,32). Secundum sapientes quanto aliquid suo principio est propinquius tanto melius influxiones suas recipit et Virtutes …–…
(Ezech. 14,7), ydola sunt creature et dii nostri, quas quasi colimus dum cum eis plus quam cum deo occupamur.
f. 255r-256r
7. Dominica 8 post penthecostes
(T 48)
Si filii et heredes (Rom. 8,17). Nota, hereditatis eterne possesio de iure non debetur nisi filio proprio vel adoptivo …–…
que ipsius devocionem interiorem minime valeant inpedire, quia, qui spiritu dei aguntur hii filii etc.
f. 256r-256v
8. De anima devota Simile est regnum celorum thesauro absondito (Mt. 13,44). Ubi deus ibi regnum celorum. Si enim demones in inferno deum viderent, regnum celorum haberent …–…
ut speculum purum, in quo possit istud relucere etc. De hoc nec possis …
Zu bemerken: Anfangsfragment.
f. 256v-257r
9. De homine devoto Tollat crucem suam et sequatur me (Mt. 16,24). Hec sunt verba Christi ad Petrum quasi dicens: Tu increpas me passionem sustinere volentum, ego autem tibi [dico], quod tu non salvari poteris nisi moriaris …–…
ita spiritualiter in homine perfecto hec debent inveniri scilicet oracioni et devocioni vacare et ab exteriori actu liber esse etc. Rogemus.
f. 257v-260r
10. Nota applicabile de regno celorum vel sicut vis
(Fridrich von Amberg in der Tabula: Feria sexta post Reminiscere) (T 20/6)
Hic est heres (Mt. 21,38). Superne felicitatis tres inveniuntur heredes, scil. persona de deo genita, natura a deo assumpta, racionalis creatura a deo reparata …–…
quod senciebat qui dicebat in libro sapiencie: Venite coronemus nos rosis antequam
marcescant etc. (Sap. 2,8).
f. 260r-262r
11. Nota diligenter de animabus et purgatorio
(Fridrich von Amberg in der Tabula: In die omnium sanctorum) (S 79)
Duo videnda circa hoc: primum de animarum purgacione, secundum de earum liberacione …–…
et forte non exaudiuntur sicut nec nostre.
f. 262r-263r
12. De Petro et Paulo vel aliis
(Fridrich von Amberg in Tabula: De sanctis Petro et Paulo) (S 46)
Non sunt condigne passiones (?)(Rom. 8,18)
Sicut ait Bernardus: Sane non parum fructuosa est memoria sanctorum festiva …
transformamur in eandem ymaginem a claritate in claritatem … (2. Cor. 3,18). quod nobis concedat etc. Rogemus.
Lit.: Schneyer, Rep. II: Engelbertus de Colonia OFM, Nr. 50 (ohne
vorliegende Handschrift).
f. 263v-264v
13. De perfeccione vite humane Rab[b]oni (Mc. 10,51 und Joh. 20,16). Nota de magistro perfeccionis. Nota ad perfeccionem vite humane 3 sunt necessaria scilicet intencio recta ut sit ad solum deum directa …–…
sed ecce deus erit nobis omnia in omnibus. Ergo propter ipsum sunt omnia dimittenda. Zu bemerken: Ein Schlussfragment dieses Stückes findet sich in Cod. 83, IV, 1.
f. 264v-265r
14. Dominica XIIa
(T 52)
Beati oculi etc. (Lc. 10,21). Quod beatitudo non sit in pulchritudine corporis, in diviciis, in honoribus, in multitudine filiorum ostendit dominus dicens: Beati …–…
sed non puto quod gloria minuat perfeccionem caritatis.
f. 265r-265v
15. Sabbato ante palmas vel ascensionem
(fehlt in der Tabula Friedrichs von Amberg) (T 23/Sabb. vel T 35)
Hec est vita eterna ut cognoscant te etc. (Joh. 17,3). Hec est certitudo carens dubio:
vita eterna absque duracionis termino, ut cognoscant te sine quolibet medio …–…
hanc vitam docuit Christus spernere dicens: Qui diligit etc. Zu bemerken: 1. Teil id. mit Cod. 83 IV, 25.
f. 265v-266r
16. Dominica XV
(T 55)
Adolescens tibi dico (Lc. 7,14). Tria: peccatoris condicio: Adolescens; suscitantis potestas: Tibi dico; resurgentis dignitas: Surge. Primo dic ewangelium et in principio ewangelii super istud: Ibant discipuli, dic auctoritates Bede et circa medium ewangelium super istud: Adolescens, dic auctoritates Titi (?) …–…
propter solis calorem hec fit, multo magis debet hec facere fervor divini amoris, qui tantus est quod deus factus est homo mor[iturus].
f. 266v-267v
17. Nota de confessione diligenter
(Fridrich von Amberg in der Tabula: De confessione)
Confessio et pulchritudo (Ps. 95,6). Nota primo quid sit confessio. Augustinus: Confessio est per quam morbus latens spe venie aperitur. Ad eius intellectum nota quod triplex fit confessio …–…
contrario virtuosus homo et bone consciencie, quidquid cogitat materiam gaudii sibi prestat. Si de deo etc., si de sanctis vel angelis vel celo etc.
f. 267v
18. (Predigtskizze) Bene omnia fecit (Mc. 7,37). Divisionem vide alibi. Premitte duo de ewangelio. Dic et de verbo Pater noster. Incipe de Sysone et Tyro et dic tunc, quod ewangelium hoc
loquitur de tribus personis in specie …–…
item secundus, qui non audit pauperem, qui obtinat aures …
Zu bemerken: Unvollständige Skizze, vielleicht für T 51.
f. 268r-269r
19. Nota diligenter
(Fridrich von Amberg in der Tabula: Utrum vita contemplativa perfeccior sit vita activa)
Utrum vita contemplativa et eius operacio pro presenti sit perfeccior et nobilior quam vita activa et eius operacio pro presenti …–…
tunc arguo: quando aliquid est perfeccius alio ceteris paribus, absolute est perfeccius. Sed contemplativa sic se habet. Igitur.
f. 269v
20. De virginibus notandum Notandum ad virginum commendacionem. Unde si in rebus exterioribus videmus Zu bemerken: Anfangsfragment. Text unleserlich.