Manuscript Summary:This codex was copied by Eliezer Sussman Mezeritsch and illustrated by Charlotte Rothschild (1807-1859); in addition to the Hebrew text, it contains a German translation. The Haggadah was created by the artist for her uncle Amschel Mayer Rothschild on the occasion of his 70th birthday. This is the only Hebrew manuscript known to have been illuminated by a woman. Charlotte Rothschild was inspired by Christian and Jewish works, e.g., medieval manuscripts, the biblical cycle painted in the Vatican loggias by the workshop of Raphael and the copperplate engravings of the printed Amsterdam Haggadah of 1695.
Charlotte Rothschild left her initials in only a single picture, the seder scene of the Passover celebration, on the back of a chair in the foreground of the picture (p. 42).
This manuscript presumably served as model for the famous artist Moritz Daniel Oppenheim (1800-1882). In his memoirs he recalls that as a student he created sketches for Charlotte Rothschild.(red)
Online Since: 03/19/2015
Zürich, Braginsky Collection, B314
Parchment · 100 pp. · 20.8 x 19 cm · [Frankfurt?], copied by Eliezer Sussman Mezeritsch, decorated by Charlotte von Rothschild · 1842
Passover Haggadah, with German tranlation (Charlotte Rothschild Haggadah)
How to quote:
Zürich, Braginsky Collection, B314, Front cover – Passover Haggadah, with German tranlation (Charlotte Rothschild Haggadah) (https://www.e-codices.ch/en/list/one/bc/b-0314)
"Un seul flash est allumé pour permettre de voir le relief."
Naomi Wenger, photographe
Description of Content
“Détail de la marge de gouttière. L'auteur de ce surprenant dessin a utilisé la même technique que pour le nom dans la marge de la p. 34, soit la pointe sèche. Ainsi cette caricature n'est visible que si on l'observe sous un angle particulier au moyen d'une lumière rasante. Son objet est de parodier le Christ sur la croix, dont les membres inférieurs ont été remplacés par les pattes d'un animal avec des organes reproducteurs très ostentatoires. Une circonstance exceptionnelle permet de déterminer la date relative de ce dessin : avant l'écriture (voir la notice descriptive). Sans aucun parallèle contemporain connu, cette représentation ne laisse pas d'intriguer.”
Gamper Rudolf / Jurot Romain, Catalogue des manuscrits médiévaux conservés à Porrentruy et dans le canton du Jura, Dietikon-Zürich 1999, p. 28.
Technical Description
Captured with sided light, processed with Adobe Photoshop (black and white, increased contrast).
Urs Baumann, e-codices
Description of Content
"Prise de vue supplémentaire pour mieux voir les sceaux."
Redaktion e-codices, 2020.
Technical Description
"Prise de vue supplémentaire avec lumière rasante."
Maïna Loat, photographe
Description of Content
“Le filigrane d’une des pages de garde de cette ancienne reliure révèle un lis inscrit entre deux cercles concentriques, un monogramme et le nom Fabriano (peu lisible).“
Notice de Francesca Dell’Oro, Université de Lausanne et Bibliothèque Cantonale et Universitaire de Lausanne, 2017.
Technical Description
Prise de vue réalisée à l’aide d’un appareil moyen format Leica S2, objectif 120mm macro ; 1/125 s ; f/13 ; iso 160. Le document a été éclairé en dosant la lumière de deux lampes flash simultanément : en transparence pour faire ressortir le filigrane et en lumière rasante pour la structure du papier.
Laurent Dubois, photographe
Description of Content
"Prise de vue supplémentaire"
Redaktion e-codices, 2020.
Technical Description
"Un seul flash est allumé pour permettre de voir le relief."