Papier · 412 pp. · 30–30.5 × 21–21.5 cm · Kenzingen (Bade-Wurtemberg), Rietz, Umhausen, Silz (Tyrol) · 19 septembre 1453, 25 février 1454, 1449, 24 novembre 1449, 1448, 11 mars 1463, 1 juillet 1449
Résumé du manuscrit:Ce volumineux recueil a été copié par le prêtre séculier Matthias Bürer. Selon plusieurs colophons, il a travaillé à la transcription de ces textes entre 1448 et 1463 environ à Kenzingen (Bade-Wurtemberg) et à différents endroits au Tyrol. Le manuscrit contient entre autres plusieurs traités de théologie, une somme de confession, deux miroirs de confession, un ars moriendi, les Actes des apôtres avec la glossa ordinaria, des sermons, ainsi que les livres II-IV des Dialogues du pape Grégoire le Grand. Le codex est entré en possession de l’abbaye de Saint-Gall avec d’autres livres après la mort de Matthias Bürer en 1485 conformément à un arrangement pris en 1470.(len)
Description standard: Lenz Philipp / Ortelli Stefania, Die Handschriften der Stiftsbibliothek St. Gallen, Bd. 3: Abt.V: Codices 670-749: Iuridica; Kanonisches, römisches und germanisches Recht, Wiesbaden, 2014, S. 183-196.
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Description additionnelle: Scherrer Gustav, Verzeichniss der Handschriften der Stiftsbibliothek von St. Gallen, Halle 1875, S. 230.
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St. Gallen, Stiftsbibliothek, Cod. Sang. 714
Papier · 412 pp. · 30–30.5 × 21–21.5 cm · Kenzingen (Bade-Wurtemberg), Rietz, Umhausen, Silz (Tyrol) · 19 septembre 1453, 25 février 1454, 1449, 24 novembre 1449, 1448, 11 mars 1463, 1 juillet 1449
Recueil de textes théologiques
Comment citer:
St. Gallen, Stiftsbibliothek, Cod. Sang. 714, p. 58 – Recueil de textes théologiques (https://www.e-codices.ch/fr/list/one/csg/0714)
Papier · 412 pp. · 30–30.5 × 21–21.5 cm · Kenzingen (Bade-Wurtemberg), Rietz, Umhausen, Silz (Tyrol) · 19 septembre 1453, 25 février 1454, 1449, 24 novembre 1449, 1448, 11 mars 1463, 1 juillet 1449
Lenz Philipp / Ortelli Stefania, Die Handschriften der Stiftsbibliothek St. Gallen, Bd. 3: Abt. V: Codices 670-749: Iuridica; Kanonisches, römisches und germanisches Recht, Wiesbaden 2014, S. 183-196.
Titre du manuscrit: Theologische Sammelhandschrift
Origines:
Kenzingen (Baden-Württemberg)
Rietz
Umhausen
Silz (Tirol)
Périodes:
19. September 1453
25. Februar 1454
1449
24. November 1449
1448
11. März 1463
1. Juli 1449
Ancienne Cote:
D.n. 120
Support: Papier. Wasserzeichen: p. 1/2, 349–366 Krebs/Skorpion ähnlich Piccard-online 42777–42778 (1455), p. 3–74 Anker vom Typ Piccard, Bd. 6, Abt. 1, Nr. 1–4, p. 75–158, 253–348, 367–412 Ochsenköpfe vom Typ Piccard, Bd. 2/1, Abt. 13, Nr. 1–81 und Nr. 101–356, p. 179–226 Dreiberg vom Typ Piccard, Bd. 16/1, Abt. 3, Nr. 1060–1061, p. 227–252 Ochsenkopf ähnlich Piccard-online 65832–65833 (1449).
Volume:
412 Seiten. Buchblock 208 Blätter.
Format: 30–30,5 × 21–21,5; p. 237/238 (16 × 20), 240A/240B (15,5 × 20), 244A/244B (15,5 × 10,5) sind kleineren Formats.
Etat: Papier, p. 1–2 und 412 schmutzig und mit Leimspuren;
Mise en page:
Überall seitlich begrenzt durch braune Tintenlinierung.
p. 3–68 einspaltig, 20,5–21 × 15,5–16, 42–47 Zeilen;
p. 69–100 zweispaltig, 21,5–24 × 15,5–17,5 (7–8,5), 51–57 Zeilen;
p. 101–158 Einrichtung nach dem Marginalglossen-Typ (Powitz, Textus cum commento, S. 82, Nr. 10; S. 86–87 mit Abb. 17 und 18) mit drei Spalten; Textus inclusus: einspaltig, 21–22 × 10–10,5, 24–31 Zeilen, grosse Zeilenabstände, die häufig mit Interlinearglossen ausgefüllt sind; die beiden seitlichen Spalten innen bis 2,5 und aussen bis 5 cm breit;
p. 159–300 zweispaltig, 21,5–25 × 14–16,5 (6–7,5), 41–63 Zeilen;
p. 341–402 zweispaltig, 23,5–24 × 15,5–16,5 (7–8), 53–57 Zeilen.
Type d'écritures et copistes:
Jüngere gotische Buchkursive/Bastarda, teilweise mit Schleifen, gemäss Schrift und Kolophonen durchgehend von Matthias Bürer ungefähr 1448–1463 (vgl. die Kolophone p. 59, 88a, 182b, 185b, 211b, 236a, 387a, 402b) in brauner und dunkelbrauner Tinte geschrieben.
Ajouts: gelegentlich Korrekturen, Kapitel- und andere Zählungen, Zeigehände und Notabilien von der Hand Matthias Bürers.
Reliure:
Einband der 2. Hälfte des 15. Jh. Rotes Leder auf Holz, Leder z. T. stark beschädigt. Streicheisenlinien auf dem Vorder- und Hinterdeckel: Mittelfeld durch Raute, Diagonal- und Kreuzbänder geteilt. Besonders auf dem Vorderdeckel Einzelstempel in Form von Vierblättern. 2 Hakenverschlüsse (Adler BV.3.1.1), erhalten sind 2 fünfeckige Rinnenlager (d5; in Form 6) auf dem Vorderdeckelrand, Reste von 2 eingelassenen Lederriemen und 2 aufgenagelte fünfeckige Gegenbleche (BV.8d) am Rand des Hinterdeckels. Auf dem Vorderdeckel noch teilweise lesbar die Aufschrift auf dem Leder: Iste liber est < … > Mathie Burer < … >. Gotische Deckelverbindung. Heftung auf 4 doppelte Kordeln. Oben Flechtbandkapitale, unten (nur noch) einfach umwickelte Kapitale.
In den Lagenmitten Falzverstärkungen aus leerem Papier und aus Pergament (z. B. p. 38/39, 62/63, 86/87), welches in frühgotischer Minuskel des 12. Jh. einseitig beschrieben ist. Wohl dieselbe Makulatur aus einem Rituale, einem Officium defunctorum oder Ähnlichem wurde für die Rückenhinterklebung verwendet.
Auf der Innenseite des Vorderdeckels Abdruck einer deutschsprachigen Urkunde des 15. Jh., die den Ort Augspurg erwähnt. Auf der Innenseite des Hinterdeckels klebt ein papierenes Einzelblatt, das verschiedene Einträge aufweist:
1) Item Anan filius Sebean invenit primo aquas calidas in solitudine cum pasceret asinos Sebean patris suis Genesis 36 [Gn 36,23];
2) Non argus cignus non Mathusalem Magdalena / Non Abakuk, Lazarus, caseus iste bonus [vgl. Flos medicinae scholae Salerni, Vers 404–405];
3) Caseus est nequam quia omnia digerit sequam [vgl. Flos medicinae scholae Salerni, Vers 390];
4) Stammbaum der heiligen Sippe;
5) Item Gregorius statuit ut mulier post partum introducatur introducatur [sic] ecclesiam quando velit … ;
6) [Ende auf dem Einschlag des Lederbezugs] Monasterium sancti Uͦdalrici Auguste [evt. korr. in: Augustus] latitudo habet est quodlibet latus scilicet absyt habet 22 schuͦch et medium scilicet hochmúnster habet 42 schuͦch et quilibet pfiler in utraque parte habet 6 schuͦch. Summa 98 schuͦch ain langamaas (?).
Decem praecepta Sibillae.>Nota decem praecepta moralia Sibille<Noli habere societatem cum homine quem non nosti. Noli dicere …–…
in omnibus factis esto consultus et considera principium, medium et finem.
Rest der Seite leer.
Ed. Jacques-Guy Bougerol, Sancti Bonaventurae Sermones dominicales ad fidem codicum nunc denuo editi (= Bibliotheca Franciscana Scholastica Medii Aevi 27), Grottaferrata 1977, Sermo 28, Paragraph 5, Z. 73;
die Decem praecepta Sibillae z. B. auch in Frankfurt, StUB Ms. Praed. 121, f. 158v; Mainz, StB Hs. I 307, f. 108v gemäss Gerhard List, Die Handschriften des Stadtbibliothek Mainz, Bd. 3, Wiesbaden 2006, S. 197.
(2)
Zur Genealogie von Maria und Josef.
>Nota quod Maria et Ioseph sunt ex eadem tribu scilicet David ut patet infra<Item nota quod Dauid inter ceteros duos habuit filios scilicet Nathan et Salomonem …–…
sed secundum legem defuncti.
Aufgeklebter Zettel mit Inhaltsangabe [s. o.]. Rest der Seite leer.
(3)
Capitula, 1–30 nummeriert, 31–32 nicht nummeriert.
I. De creatione …–…
Nota novem constitutiones … incarnationem et humanitatem.>Expliciunt capitula tractatus de reparatione macrocosmi et microcosmi<
Rest der Seite leer,
(4-59)
Text.
>De creatione primorum parentum scilicet Ade et Eue<Postquam suprema sapientia ea que sub ipso erant in lucem temporalem produxit …–…
Luc 5 [Lc 5,32] Non veni vocare iustos sed peccatores ad penitentiam. Quam nobis tribuere dignetur qui vivit et regnat in secula [secul]orum amen.
(59) Kolophon.
Explicit tractatus de reparatione macrocosmi et microcosmi scriptus per me Mathiam Buͤrer de Lindow anno domini 1453 feria quarta post exaltationem sancte crucis [19. Sept. 1453] tunc temporis existentem in Kenzingen in dem Breisgoͤ circa Friburgam. Deo gratias.
Rest der Seite leer, (60–61) leer.
Verglichen mit der Ed. May ist [mindestens] Art. 21 gekürzt, denn vorhanden sind nur (39–43, Z. 3) Ed. May, S. 102–109, Z. 33 accedit, dann (43, Z. 3–10) Ed. May, S. 110, Z. 39 sciendum est – S. 111, Z. 18 in communi, schliesslich (43, Z. 10–13) mit abweichendem Ende. Art. 24 hat im Vergleich zur Ed. May, S. 129, Z. 19 ein erweitertes Ende. (49, Z. 15–24): … oritur. Sed queris si tot homines erant ...–... quando in cruce moriebantur. Nach Art. 30 zwei zusätzliche Kapitel, nämlich (57–58) >Questio an filius dei … < Questio utrum filius dei incarnatus fuisset si homo in paradyso non peccasset … und (58–59) [Ohne Überschrift] Veniens ewangelizavit pacem. Ad Ephe 2 [Eph 2,17]. Nota ante aduentum filii dei in carnem multe questiones et discordie erant …
Ed. Hermann-Josef May, Marquard von Lindau OFM – De reparatione hominis (= Regensburger Studien zur Theologie 5), Bern, Frankfurt a. M. 1977. Vgl. Nigel Palmer, »Marquard von Lindau«, in: VL2 6, Sp. 81–126, hier Sp. 107–108.
62-68Lectura in arbores consanguinitatis, affinitatis et compaternitatis
(62, 65–66)
In arborem consanguinitatis.
>In nomine domini amen<Ad arborem consangwinitatis et ad eius materiam transeamus primo, deinde ad secundam arborem affinitatis. Notandum arbor consangwinitatis est figura comprehensiva stipitis et linearis recte et collateralium variis graduum …–…
habeo in uxorem.
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(63)
Schema der arbor consanguinitatis mit Erläuterungen,
(64)
Schema der arbor affinitatis, darunter zwei weitere Schemata zur Illustration der beiden Rätsel Ego Martinus habeo matrem viduam Katharinam quam Iohannes capit in uxorem … und Ego Iohannes habeo matrem viduam scilicet Katharinam de qua Anthonius … , schliesslich der Fall Due mulieres allocuntur se mutuo demonstratis duobus eorum filiis, Die kind sind únßer kind und darzuͦ unßer kind kinder sind, Och dieselben únser kind recht vetter sind, Och únser man der selben kind vaͤtter und baider sind und weitere Erläuterungen,
(67)
In arborem affinitatis.
>De arbore affinitatis<In arborem affinitatis in medio repetuntur omnes gradus consanguinitatis prohibiti …–…
consanguinitatem uxoris sue.
(68)
Schema der arbor compaternitatis. In arborem compaternitatis.
Nota circa arborem compaternitatis. Compaternitas est parentarum [sic] proximitas proveniens ex donatione sacramenti primi baptismi …–…
in omnibus ceteris casibus.
Rest der Seite leer.
Zu (63) und (64) vgl. die Schemata in Ed. Friedberg, Decretum, Sp. 1425–1426, 1431–1432.
(69a)
Tituli.
>Incipit summula magistri Sigibotis. Tituli prime partis<1. De decimis …
(69a)
Prolog.
>Prologus<Hoc opusculum in tres partes …–…
de decimis videamus.
(69a-88a)
Text.
>1. De decimis<Decime ut ait decretum sunt tributa egencium animarum …–…
mortuus nisi penituerit etc.
(88a) Kolophon
Explicit summa magistri Sigibotis anno domini 1454 proxima die post festum sancti Mathie apostoli [25. Februar 1454] per me Mathiam Búrer de Lindow anno uero etatis mee 28.
(99a)
Capitula.
>Secuntur [sic] tituli primi libri dyalogorum<1. Quam sit amarum …–…
41. Quod vita sanctorum non prefatur in signis sed in uirtutibus.
(99b) Leer.
CPL 1713.
Ed. Adalbert De Vogüé, Grégoire le Grand. Dialogues, Bd. 2 (= Sources chrétiennes 260), Paris 1979, S. 10–118.
Lucas medicus Anthiocensis, Greci sermonis non ignarus …–…
in eadem urbe esse compositam.
Suspiciantur quidam quotienscumque Paulus …–…
sicut viderat composuit.
Prologe.
>Ieronimus hic. Item in argumento<Lucas natione Syrus cuius laus in evangelio canitur …–…
eius proficeret medicina
Actus apostolorum nudam videntur sonare hystoriam …–…
languentis esse medicinam.
>De loco quidem in quo actus apostolorum scripti sunt<Hieronimi tenenda est …–…
esse notus voluit.
(100a-100b)
>Item Ier[onymus] hoc in argumento<De causis scribendorum actuum apostolorum quondam quidem Luce argumenta patefacta sunt …–…
baptisma sicut unus homo.
Untere Seitenhälfte leer.
(101-158)
Text.
Primum quidem sermonem feci …–…
fiducia sine prohibitione.
(101-158)
Glossa ordinaria: marginal.
»Primum sermonem«. Id est ewangelium. Cui secundum addit id est actus apostolorum …–…
»Sine prohibitione etc.« Non solum … martirio coronatus est.
(101-158)
Glossa ordinaria: interlinear.
[Sermonem] id est ewangelium. Totus liber ewangelii unus sermo dicitur quia … [feci] id est scripsi …–…
quia nullus prohibebat uel prohibere poterat.
(100a) Stegmüller, Repertorium biblicum, Nr.11831, §1 und §3 ediert, Nr.640, 631, Nr. 11831, §2 ediert.
(100a–100b) Identisches Incipit in Leipzig, UB Cod. 90, f. 1, gemäss Rudolf Helssig, Die lateinischen und deutschen Handschriften der Universitätsbibliothek Leipzig 4/1, Wiesbaden 1995, S. 94.
(101–158) Stegmüller, Repertorium biblicum, Nr. 11831, §5–10.
(159a-161a)
[Eintrag:]
Dominica 14ma post octavam penthecostes. >Sermo de 12 articulis fidei<Surge et vade quia fides tua … Luc. 17 [Lc 17,19]. Et in penthecostes dominice ewangelio. Notandum quod dominus Iesus Christus per veram contritionem peccatori peccata dimittit …–…
ibunt in vitam eternam que v m.i.ig.e.
(161a-163b)
[Eintrag:]
Dominica quinta post pasca. >Sermo de dominica oratione<Petite et accipietis Ioh. 16 [Io 16,24]. Benignitas salvatoris mei est in exaudiendo petitiones filiorum suorum quam cuiuscumque filii …–…
sed quam caritas fraternitatis commendat.
(163a-166b)
[Eintrag:]
Dominica 13ma post octavam penthecostes.>Sermo de septem sacramentis.<Samaritanus appropinquans alligauit … [Lc 10,34]. Unde sciendum quod Samaritanus id est Christus qui iniustos vulnerato appropinquans curavit eius vulnera …–…
pena puniendi scientes et conscientes 1754 Omnis (?) etc.
(166a-168a)
[Eintrag:]
Sermo dominica nona post octavam penthecostes.>De sex operibus misericordie corporalibus.<Facite vobis amicos de mamona iniquitatis … [Lc 16,9]. In quibus verbis nos dominus Iesus Christus amonet ut provideamus nobis in presenti tempore ut in futuro …–…
pauperis. Hoc quere ante sermonem 4 et m (?).
(168a-170a)
[Eintrag:]
Sermo dominica septima post penthecostem.>De sex operibus spiritualibus<Misereor super turbam quia iam triduo sustinent … [Mc 8,2] Misericordia dei diffusa est in universum mundum unde dicitur in Ps 118 … hoc ostenditur in pectoribus …–…
subitanea morte defunctus est.
(170a-172b)
>De septem donis spiritus sancti<Repleti sunt omnes spiritu sancto … [Act 2,4]. Ex quo iam illis sacris diebus peragitur missio spiritus sancti tunc aliquid de donis spiritus sancti …–…
si carnali delectatione cor mandas.
(172b-175a)
[Eintrag:]
Sermo dominica 17ma post octavam penthecostes.>De septem peccatis mortalibus<Homo quidam ydropicus erat ante Iesum … [Lc 14,2]. Et instante dominice ewangelio legitur. Cristus sepe in sabbato curabat infirmos ut plures qui ad sabbatum conveniebant …–…
votum promissum non implere et ceteris.
(175a-177b)
[Eintrag:]
Sermo dominica 23 post octavam penthecostes.>Sermo de 9 peccatis alienis<Pharisei consilium inierunt ut caperent … [Mt 22, 15]. Nicolaus de Lyra super Mattheum dicit: Quia non poterant eum capere in malo opere et quia facilius capitur in verbis quam in factis …–…
in domo sua ludere nec blasphemare nec luxuriari nec choreisare etc. amen.
(161a–163b) Incipit fast identisch mit Schneyer, Repertorium 2, s. v. Iohannes Herolt discipulus, Nr. 75.
(163b–166a) Incipit ähnlich Schneyer, Repertorium 2, s. v. Iohannes Herolt discipulus, Nr. 168.
(177b)
Verweis auf die Predigtzyklen De decem praeceptis decalogi und De dilectione dei et proximi des Nicolaus de Dinkelspuhel.
Item sequitur Dinkelspüchel de decem preceptis obmissis, 13 sermonibus de primis duobus mandatis scilicet de dilectione dei et proximi.
Kurzerläuterung über die Sünden.
Nota unum peccatum mortale non dimittitur sine alio mortali …–…
habetur in compendio.
Rest der Spalte leer.
(178a)
Kurzanmerkungen zu den sieben Todsünden.
>Passio Christi tollit septem vicia<Superbia …–…
luxuria.
Zitierte Autoritäten, darunter die Bibel, Augustinus, Cyprianus, Nicolaus de Dinkelspuhel.
Iob xxi. Recede ergo a nobis, viam scientiarum tuarum nolumus [Iob 21,14] …–…
et solum tale.
Versus de passione domini.
Passio debilitat spolians informat honorat …–…
Culpa revocat reserans illuminat ornat.
Marginal- und Interlinearglossen.
Isti versus habentur in compendio sancti Thome de Aquino …–…
hoc scribuntur in compendio
[= Thomas de Aquino: Compendium theologiae]. Rest der Spalte leer,
(178b)
De superstitione.
Nota secundum s[anctum] T[home] 2a 2e q. 98. Illa sunt supersticiosa que fiunt ad aliquos effectus corporales inducendos …–…
Et est casus episcopalis sedi reseruatus.
(178b)
Notiz zur Magie.
Data est demonibus potestas …–…
hoc scribitur in compendio sancti Thomae de Aquino.
(177b) Vgl. Alois Madre, Nikolaus von Dinkelsbühl. Leben und Schriften. Ein Beitrag zur theologischen Literaturgeschichte (= Beiträge zur Geschichte der Philosophie und Theologie des Mittelalters 40/4), Münster 1965, S. 162–175.
(178a) Walther, Initia, Nr. 13771.
(179a-182b)
>Incipit speculum peccatoris compilatum a sancto Augustino<Quoniam karissime in via huius vite fugientes sumus dies nostri …–…
euadas et cum domino nostro Iesu Christo vitam eternam possideas amen.
(182b) Kolophon.
Explicit speculum peccatoris compilatum a sancto Augustino scriptum in Rietz anno 1449 per me Mathiam de Lindow.
Bloomfield, Incipits, Nr. 4918;
CPPM 2B, 3076.
Ed. PL 40, Sp. 983–992.
Vgl. Gunhild Roth, Sündenspiegel im 15. Jahrhundert. Untersuchungen zum pseudo-augustinischen »Speculum peccatoris« in deutscher Überlieferung (= Deutsche Literatur von den Anfängen bis 1700 12), Bern etc. 1991, diese Hs. erwähnt S. 24;
Janner/Jurot, Handschriftliche Überlieferung 1, S. 100–101, diese Hs. erwähnt S. 101.
(182b-185b)
Christus Iesus dominus noster mundi saluator causans salutem nostram loquitur omnibus nobis sicut scribitur Mt vii [Mt 7,13]: Intrate per angustam portam …–…
qui ex te natus pro nobis homo sanctus Iesus Christus. Amen.
(185b) Kolophon.
Explicit speculum peccatoris per me Mathiam de Lindow 1449 scriptum in Rietz.
(186a-187a)
>Augustinus de honestate mulierum<Nemo dicat, fratres, quod temporibus nostris …–…
pedes meos. Ipso domino meo … cuius miseriocordia plena est terra etc.>Explicit Augustinus de honestate mulierum<
CPL 1008;
CPPM 1A, 1078.
Ed. CC 103, S. 180–184.
Janner/Jurot, Handschriftliche Überlieferung 1, S. 220.
De sancto Augustino et daemone.
>Nota de sancto Augustino<Legitur cum quadam die beatus Augustinus transiret, conspexit demonem librum humeris baiolantem …–…
et tandem locum vacuum reperisset etc.
Abbreviaturae. Iste littere habentur Rome … Et fuit expositione venerabilis Bede presbiteri Anglie. P · P · P · E · S · S · S · E · V · V · V · V · V · V · V · f · f · f · f
[darüber]:
pater patrie profectus est, secum salus sublata est, venit victor validus, vicit vires vrbis vestre, ferro flamma fame frigore.
Gerson zugeschriebene Sentenzen.
Homo agnosce te ipsum. Notesseliton gnatos olyton Grecum.
Inscriptio.
De celis legitur aureis litteris descendisse. Parisius aureis litteris depictum in cartusia circa altare summum.
Zu den Abbreviaturae (187a) Ed. Friedrich G. Osann, Sylloge inscriptionum antiquarum Graecarum et Latinarum, Leipzig, Darmstadt 1834, S. 523.
Vgl. dazu ähnlich MGH Epp. 3, S. 384–385.
187b-211bNicolaus Magni de Iawor: Tractatus de superstitionibus
(187b-211b)
>Tractatus de supersticionibus magistri Nicolay de Iaur sacre theologie professoris<Quoniam lumbi mei etc. [Ps 37,8]. Constat fidem veram in caritate informata lumen existere animarum humanarum …–…
cum submissione et presubpositione diuine voluntatis. Amen. Deo gratias.
(211b) Kolophon.
Explicit tractatus de supersticionibus m[agistri] Ni[colai] de Iaur sacre theologie professoris per me Mathiam de Lindow 1449 scriptum in Riez in vigilia Katharine [24. Nov. 1449] etc.
Ed. einiger Exzerpte bei Joseph Hansen, Quellen und Untersuchungen zur Geschichte des Hexenwahns und der Hexenverfolgung im Mittelalter, Bonn 1901, S. 67–71.
Vgl. Adolph Franz, Der Magister Nikolaus Magni de Jawor. Ein Beitrag zur Literatur- und Gelehrtengeschichte des 14. und 15. Jahrhunderts, Freiburg im Breisgau 1898, S. 151–196, diese Hs. erwähnt S. 263;
Jaroslav Kadlec, »Nikolaus von Jauer«, in: VL2 6, Sp. 1078–1081.
(211b)
Chronikalische Notizen zur Einsiedler Engelweihe, zu Pippin [751], Karl dem Grossen [773], Ludwig dem Deutschen [832], zu den Päpsten Hadrian I. und Leo III., den Bischöfen Konrad von Konstanz [940] und Ulrich von Augsburg [973], zu Wiborada, Gallus [614], Otmar [720], zum Kloster St. Maria in Lindau [866] und zu Bischof Simpertus von Augsburg [746].
Item nota quod anno domini 948 vocatus fuerit sanctus Cuͦnradus episcopus Constantiensis ad consecrandum capellam Meinradi, scilicet capellam beate virginis in loco heremitarum …–…
obiit sanctus Simpertus episcopus Augustensis.
Exzerpte und Versionen. Distinctio 10, c. 59.
>Legitur in dyalogo Cesarii in distinctione decima circa finem<Quod pater familias quidam plurimo[s] hyrundinum in domo sua habuit, unum ex eis cepit …–…
historiam hanc pro miraculo recitavit.
Distinctio 12, c. 24.
>Legimus in eodem dialogo in distinctione 12a<Cum abbas quidam visitaret in Clarocampo et sorores in Nasareth visitaret …–…
que ipse ei specialiter inpendit.
Distinctio 12, c. 33.
>Legitur in eodem dyalogo eadem distinctione<Adolescens quidam in Claraualle receptus in conuersum factus est opilio ouium …–…
beneficio missarum saluatus sum.
Ed. Joseph Strange, Caesarii Heisterbacensis monachi Ordinis Cisterciensis Dialogus miraculorum, Köln etc. 1851, Bd. 2, S. 257, 337–338, 342–343
(213a)
Quoniam quidem recentia maxime placent et quia etiam humana natura solet nouitatibus gaudere, idcirco nouo quodam et recenti …–…
nos illac suo regno coniungere dignetur, qui vivit et regnat amen.
Bloomfield, Incipits, Nr. 5008.
Vgl. Stegmüller, Repertorium biblicum, Nr. 9600.
213bAnselmus Cantuariensis [?]
Qualiter cum morituro loqui debeamus.
Qualiter cum morituro loqui debeamus pro sua magna utilitate docet Anshelmus et consulit quod circa omnem infirmum queratur: primum si propositum habeat abstinendi a peccato …–…
in manus tuas etc. Hic Anselmus.
(212a)
am Rande. Exemplum de sacerdote et infante.
Sacerdos quidam secularis dum quadam die celebraret missam alius bonus homo assistens ei, vidit in patena tempore sumptionis non speciem panis, sed speciem pulcherrimi infantis …–…
illabi in os sacerdotis.
(213a, ab Z. 38)
Exemplum de poenitentia.
>Exemplum bonum de penitentia super attricione<Erat quidam miles qui habebat filiam awunculi sui concubinam ultra modum eam diligens …–…
et vitam in bono finit.
(213b, ab Z. 31)
Exemplum de sacerdote bene celebrante.
>Exemplum de sacerdote bene celebrante<In Brabantia habitabat quedam virgo religiosa in cuius provincia habitabat quidam sacerdos de Villano qui dum in quadam ecclesia celebraret missam …–…
Nomen huius sacre virginis erat Oda.
(213 am unteren Rande)
Sentenzen.
Si deficit facultas sufficit et supplet uoluntas. Ecce debet aliquis modo flere cum flentibus aut gaudere cum gaudentibus [Rm 5,15]. Non invenit fletum, desiderat autem desiderare, concupiscat imitando psalmus Concupiscit anima … [Ps 118,20] …–…
sensus pro consuetudine bonis operis.
(214a)
Prolog.
>Incipit tractatus de arte moriendi<Cum de presentis exilii miseria mortis transitus propter moriendi imperitiam …–…
ab aliquo assistentium.
(214a-223a)
Text.
>Capitulum primum<Cum omnium terribilium mors corporis sit terribilissima sicut ait Philosophus in 3o etichorum [Aristoteles: Etica Nichomachea 3,7] mors tamen anime est …–…
Cum autem tota salus hominis … terminatur tractatulus de arte moriendi … in eternum regnat in secula seculorum amen.
Grundsätzlich identisch mit dem Druck, bei den Orationes aber grössere Abweichungen.
Druck: GW 2610.
Kaeppeli, Scriptores 1, Nr. 965;
Bloomfield, Incipits, Nr. 1076.
Vgl. Karin Schneider, »Speculum artis bene moriendi«, in: VL2 9, Sp. 40–49.
(223a-225a)
Fünf Exempla aus Jacobus de Cessolis: De ludo scachorum.
(223a)
>De natura vini<Refert Iosephus in libro de causis rerum naturalium quod Noe invenit primo vitem silvestrem, id est …–…
contenti sunt propriis officiis, ebrii circa aliena officia se occupant.
(223a)
>De mutatione malorum aduocatorum<Refert Iosephus quod, cum quidam de amicis Tiberii Cesaris eum requireret, quare presides nimio tempore in provinciis et occupacionibus sineret et non ab ipsis officiis remoueret …–…
ad munera sintque populis in exactionibus grauiores etc.
(223b)
>De natura mulierum scilicet taciturnitate<Refert Macrobius quod puer quidam Romanus Papinius [Papirus] nomine cum semel patri iunctus intrauit senatum sapientum …–…
quem voluerit semper senatui interesse faciens eum senatorem.
(223b-224b)
Refert Iosephus xviii libro antiquitatum quod fuit Rome Paulina nomine antiquorum dignitate preclara, studio castitatis intenta, honestatis precipua opinione …–…
quod amoris vehementia delinquisset.
(224b-225a)
Refert Augustinus in libro De ciuitate dei quod fuit Rome quedam Lucrecia nomine nobilissima moribus et genere, cuius maritus Colatinus …–…
Sextum vero criminis auctorem gladio peremerit.
(225a)
Interrogatio fratrum a Bernardo Claraevallensi.
Legitur de beato B[er]n[ardo] quod conuocauit quinque fratres sibi familiares pre ceteris quos interrogauit, quod cuique videretur qua vita vel virtute placidius deo seruiretur …–…
die ac nocte in mente habere.
(223a) Ed. Ernst Köpke, Jacobus de Cessolis, Liber de moribus hominum et officiis nobilium, Brandenburg a. d. Havel 1879, S. 17.
(223a) Ebd., S. 15.
(223b) Ebd., S. 5.
(223b– 224b) Ebd., S. 22.
(224b–225a) Ebd., S. 6.
(223 am Rand)
De tribus circulis aureis sarcofagi bzw. Kurzfassung von Gesta Romanorum, c. 16.
Quidam Romanus (?) uoluit dilatare edifica sua et in fundo invenit sarcofagum tribus circulis aureis circumdatum. In primo circulo scriptum erat: expendi, donavi, servavi, negavi …–…
quod negavi punior in inferno.
Vgl. Ed. Oesterley, Gesta Romanorum, S. 300.
(224 unten am Rand)
Testamentum Bernardi Claraevallensis.
Cum beatus Bernardus iacuit in extremis, istud testamentum reliquit fratribus suis dicens: Fratres karissimi, postquam factus sum monachus, cor meum …–…
coronam spineam, lanceam, clauos, flagella et crucem.
Filiation: Dasselbe Incipit in Köln, Historisches Archiv der Stadt Köln, GB 4° 34, f. 113r gemäss Joachim Vennebusch, Die homiletischen und hagiographischen Handschriften des Stadtarchivs Köln, Teil 1, Köln etc. 1993, S. 97.
(225 am oberer Rand)
Beda Venerabilis [?]: Super librum Genesim in glossa.
Beda super [librum] Genesis in glossa sic ait: Primus dies seculi fuit dominicus kalendas … [?] feria sexta autem sequenti factus est homo …–…
et ianua paradysi patuit ut tempus tempori et remedium dampno respondeat.
Exzerpte aus den Flores temporum zu aussergewöhnlichen Geburten von Menschen und Tieren in Emaus, Pfullingen, in villa Garrach [Grossgartach], Semdach, Rotenburg, ferner zum Beginn der Dominikaner und Franziskaner und schliesslich zum Sündenfall, zu Mariä Verkündigung, zur Enthauptung des Johannes und Kreuzigung Christi.
>Hec leguntur in cronica<Legitur tempore Ambrosii et Augustini regnante Theodosio, primo huius nominis imperator anno domini ccc 99 in Castello Emaus natus est puer duo capita habens divisus …–…
Inde post annum Christus est cruxificatus.
Gesta Romanorum, c. 44 (De invidia), mit leicht abweichendem Beginn.
Anno domini xvi regnavit Tyberius cui quidam artifex vitreum vas fabricabile obtulit …–…
auri et argentum reputabitur.
Ed. MGH SS 24, S. 241, Z. 48– S. 242, Z. 4, Z. 5–6; S. 240, Z. 14, Z. 11–12; S.232, Z. 17–21;
diese letzte Stelle vollständig in Ed. Johann Georg Von Eckhart, Corpus historicum medii aevi sive scriptores res in orbe universo, Bd. 1, Leipzig 1723, Sp. 1552, Z. 8–19, 35–31, 40–43, 44
Sp. 1553, Z. 4, 6–8.
Oesterley, Gesta Romanorum, S. 342, Z. 13–23.
(225b)
Aufzählung von Zehnerpotenzen unter Erwähnung der verstossenen Engel.
Hie ist ze merken das zehen mal zehen machet hundert und zehen hundert macht tusent …–…
so vil waren der túfel, dy von himel wurdent verstossen.
Eine lateinische Version mit dem Incipit Decies decem faciunt centum ist abgedruckt bei Wolfgang Kaunzner, Über die mittelalterlichen mathematischen Handschriften der Staats- und Stadtbibliothek Augsburg, München 1983, S. 12.
(226)
Exzerpte aus den Flores temporum, darunter zur Päpstin Johanna.
Legitur de sancto Gregorio quod vice quadam botros plurimum concupiuit. Cum angelus …–…
angelus disparuit.Mulier papa anno domini dcccliiii sedit annis iii menses v …–…
illam semper obliquat.Mulier – obliquat durchgestrichen, mit Randvermerk des 16./17. Jh., wohl von Jodocus Metzler. NB. Haereticorum figmentum et calumnia.
Ed. Johann Georg Von Eckhart, Corpus historicum medii aevi sive scriptores res in orbe universo, Bd. 1, Leipzig 1723, Sp. 1595, Z. 7–17;
MGH SS 24, S. 243, Z. 43–50.
(226)
Chronikalische Notizen zu Bischof Severin von Köln.
Severinus Coloniensis episcopus fuit qui in magna abstinentia et sanctitate manebat et multa miracula fecit, cui antecessor suus apparuit …–…
que mox eum usque ad ossa consumpsit etc.
Chronikalische Notizen zur Verfolgung des Mönchs Theodor in Kempten, zu seiner Flucht nach St. Gallen und zur Unterstützung desselben durch Abt Otmar und die Herzoge Warin und Ruthard, zur Befriedung der Provinzen durch Karl den Grossen etc.
Denique post mortem gloriosi regis Pipini filiis suis pro sede regni liti- gantibus erectus est Votilo quidam in ducatu Bauwariorum …–…
preceptum ad prefata cenobia gubernanda et defendenda regia vi auxiliante.
Rest der Seite leer.
227a-236aHenricus de Frimaria senior: Tractatus de quattuor instinctibus
(227a-236a)
>Tractatus de instinctibus magistri Hainrici de Firmaria [sic]<Semen cecidit in terram bonam … [Lc 8,18]. Licet verbum propositum exponatur per Christum …–…
viuit et regnat in secula seculorum. Amen.
(236a) Kolophon.
Explicit tractatus de instinctibus reverendi m[agistri!] Heinrici de Freymaria magistri Parisiensis in sacra theologia etc. 1448.
Zumkeller, Manuskripte, Nr. 307, diese Hs. erwähnt S. 134;
Bloomfield, Incipits, Nr. 5400.
Ed. Robert G. Warnock, Adolar Zumkeller, Der Traktat Heinrichs von Friemar über die Unterscheidung der Geister. Lateinisch-mittelhochdeutsche Textausgabe mit Untersuchungen (= Cassiciacum 32), Würzburg 1977, S. 152–235, diese Hs. erwähnt S. 6.
(236a)
Versus de superbia
Deicit, infatuat, condempnat, deprimit, inflat …–…
quisque superbus.
(236a)
Kommentar dazu.
Superbia est elacio uitiosa que inferiorem despiciens superioribus et paribus …–…
(249b) muliebris sexus frequens accessus reprehensibiles prohibet clericos etc. Deo gratias.>Explicit tractatus de vitiis et malis ex eis nascentibus.<
Der Traktat besteht aus Versen [Walther, Initia, Nr. 4225; Bloomfield, Incipits, Nr. 1507] und Kommentar [Incipit, aber nicht unbedingt der gesamte Text identisch mit Bloomfield, Incipits, Nr. 5905] zur (236a–236b, 239a–239b) Superbia, aus Versen [Walther, Initia, Nr. 9366] und Kommentar zur (239b–240a) Ira, aus Versen [Walther, Initia, Nr. 6036] und Kommentar zur (240a–240b) Invidia, aus Versen [Bloomfield, Incipits, Nr. 1508] und Kommentar zur (240b, 241a) Tristitia [!], aus einem Kommentar zur (241a–241b) Accidia, aus Versen und Kommentar zur (241b–244b, 245a) Avaritia, aus Versen [Walther, Initia, Nr. 10528] und Kommentar zur (245a–248a) Gula und aus Versen [Walther, Initia, Nr. 9368] und Kommentar zur (248a–249b) Luxuria.
237–238, 240A–240B, 244A–244BHenricus de Frimaria senior: Tractatus de occultatione vitiorum sub specie virtutum
237–238, 240A–240B, 244A–244B>Incipit tractatus quomodo vicia occultant se sub specie virtutum et remedia contra eadem vitia<Est via que homini videtur recta, novissima autem illius … [Prov 14,12] Quia secundum Gregorium 32 Moralium: Multa sunt vicia que sub virtutum specie se occultant …–…
[Luxuria. ...] 3 remedium quod homo virili animo illud actus … et illud remedium docet Augustinus u[t?] su[pra?] Tho[?] de sin[gularitate?] clericorum etc.
Darin zur (237) Superbia, (237–238) Invidia, (238) Ira, (240A) Accidia, (240A–240B) Avaritia, (240B) Gula und (244A–244B) Luxuria, anscheinend mit von anderen Überlieferungsträgern abweichendem Explicit.
Zumkeller, Manuskripte, Nr. 316;
Bloomfield, Incipits, Nr. 1982. Vgl. Robert G. Warnock, »Heinrich von Friemar«, in: VL2 3, Sp. 730–737.
250-294aGuilelmus Peraldus (?): Summa de vitiis (fragmentarisch)
(250-294a)
Summa diligencia vicia sunt vitanda quia dyabolo valde placent quod ostenditur per assiduitatem temptandi …–…
hoc vitium ad modum regis//
bricht ab. Rest der Spalte leer, (294b–340) leer.
Kaeppeli, Scriptores, Nr. 1622;
Bloomfield, Incipits, Nr. 5843, 2628.
341a-389aGregorius I. papa: Dialogorum libri II–IV
(341a-387a)
Text.
>Incipit secundus liber dyalogorum beati Gregorii<Fuit vir vite venerabilis …–…
hostia ipsi fuerimus.
(387a) Kolophon.
Expliciunt libri Dyalogorum beati Gregorii per me Mathiam Burer provisorem in Vmhusen anno domini 1463 in vigilia predicti beatissimi Gregorii [11. März 1463] pape hora quasi sexta. Exemplar fuerat mihi concessum a venerabili patre et domino domino Georio abbate monasterii Stams ordinis Cisterciensis dyocesis Brixinensis.
(387a)
De inventione librorum Moralium Gregorii I. pape.
Beatus Gregorius papa librum beati Iob petente sancto Leandro Spalense episcopo exposuit …–…
apponere huiusmodi libros comparantes.
(387b-389a)
Capitula der libri II–IV. Rest der Spalte leer, (389b–392b) leer.
CPL 1713.
Ed. Adalbert De Vogüé, Grégoire le Grand. Dialogues, Bd. 2 (= Sources chrétiennes 260), Paris 1979, ab S. 126 bis Bd. 3 (= Sources chrétiennes 265), Paris 1980, S. 206.
(387a) Ed. PL 75, Sp. 507–510 (letzter Satz abweichend).
393a-402bConradus de Waldhausen: Sermones de tempore
(393a-402b)
Sermones dominicales de tempore a dominica 1. post pentecostem usque ad dominicam 24. post pentecostem.
>Dominica prima post octavam penthecostes prothema super ewangelium<Homo quidam erat dives etc. Lucas 16mo[Lc 16,19]. In hodierna dominica que est prima post octavas penthecostes incipit quartum tempus …–…
dominica proxima docuit Christus rex noster milites suos esse providos … hoc excusaret loquente Iesu etc.
(402b) Kolophon.
Expliciunt prothemata domini Conradi de Walthauß per me Mathiam in vigilia visitationis Marie 1449 [1. Juli 1449] scriptum in Silcz circa Stams.
Rest der Spalte leer, (403–412) leer. Das letzte Explicit der jeweiligen Nummer in Schneyer weicht grundsätzlich von jenem in der vorliegenden Hs. ab.
Schneyer, Repertorium 1, S. 802–804, Nr. 124–147.
Origine du manuscrit: Laut den Kolophonen wurden Teile der Handschrift in Kenzingen (Baden-Württemberg; p. 59), Rietz (p. 182b, p. 185b, 211b), Umhausen (p. 387a) und Silz (alle Tirol; p. 402b) von Matthias Bürer geschrieben.
Acquisition du manuscrit:
Aufgrund eines Vertrags vom 21. Mai 1470 kam die Hs. nach seinem Tod 1485 zusammen mit seinen übrigen Büchern in die Bibliothek des Klosters St. Gallen (Ed. MBK 1, S. 140, Z. 11–19; vgl. ebd. S. 137, Z. 13–14, S. 139, Z. 7). Besitzeintrag der 2. Hälfte des 15. Jh. p. 1: Ad sanctum Gallum. Stempel D. B. von 1553–1564 (p. 3, 115). Auf p. 2 klebt ein beidseitig beschrifteter Papierzettel mit Inhaltsangabe von Jodocus Metzler: MS 1. De casu et reparatione ...–... Conradi Walthousen. Von demselben wohl der Eintrag p. 226 (s. u.). Alte Signatur Pius Kolb p. 3: D.n. 120.
Bibliographie:
Renard, Trois sommes de pénitence 1, S. 409–412;
CMD-CH 3, Nr. 158, S. 304;
Duft, Handschriften-Katalogisierung, S. 41*–43*.
Ed. Salvatore De Renzi, Collectio Salernitana, Bd. 1, Neapel 1852 (ND Neapel 2001), S. 457.